Verdens første skibstunnel i udbud til sommer
Til sommer vil den norske kystadministration lancere et udbud om at opføre af verdens første skibstunnel.
En lignende skibstunnel er aldrig blevet bygget før projektleder Terje Skjeppestad
Det skriver det norske medie Teknisk Ukeblad.
Tunnelen bliver verdens første skibstunnel i fuld skala og bliver 1,7 kilometer lang, 50 meter høj, 12 meter dyb og 36 meter bred. Det betyder, at både fragtskibe og større krydstogtskibe som Havila Kystrutens skibe kan bruge den. Desuden vil fritidsbåde kunne benytte tunnelen til sikker passage. Tunnelen vil være fuld af "intelligente" løsninger.
Byggetiden anslås til fem år, og de foreløbige omkostninger anslås til ca. 2,8 mia. norske kroner.
- Målet er at sende den nøglefærdige kontrakt i udbud i tredje kvartal af 2023 og eventuelt underskrive kontrakten i tredje kvartal af 2024, siger projektleder Terje Skjeppestad til mediet,
Der er stor interesse for at deltage. Mere end 160 repræsentanter fra omkring 80 nøglefærdige entreprenører og andre leverandører mødte op, da den norske kystadministration tirsdag arrangerede en leverandørkonference om projektet.
Aldrig bygget før
Stadhavet, hvor tunnelen skal bygges, er kendt som et af de mest barske steder langs den norske kyst, og området kan være en stor udfordring for både store og små skibe. Planerne om en tunnel har eksisteret i mange år, men det er først nu, at den bliver en realitet.
- En lignende skibstunnel er aldrig blevet bygget før. Selv om vi er gode til at bygge tunneler i Norge, er der tale om en tunnel med helt andre dimensioner, og den bliver bygget i et helt andet miljø, end vi er vant til. Det tekniske udstyr skal kunne tåle havvand, korrosion og tåge - altså helt andre forhold end i en normal vejtunnel, har Terje Skjeppestad tidligere sagt til mediet.
Norsk skibstunnel har fået endeligt grønt lys