23948sdkhjf

Stort prishop rammer renovering af bevaringsværdige værftshaller

Helsingør Kommune forhandler med tre mulige totalentreprenører

Prisen for at tage hul på omdannelsen af Helsingørs snart 150 år gamle værftshaller til et centrum for kultur, kunst, uddannelse og teknologi tager et hop af de store.

Alene første del af projektet har Helsing Kommune tidligere afsat 91 mio. kr. til. Tallet er blevet reguleret til 96 mio. kr., og nu skal kommunen finde næsten 30 mio. kr. ekstra. Og hvor fonde har stillet med store millionbeløb til senere trin i renoveringsplanerne, står den nordsjællandske kommune nu med den samlede regning på 126,3 mio. kr.

Tallene og sagen har ifølge sn.dk netop været under behandling af kommunens økonomiudvalg.

Forklaringen på prishoppet skal ifølge referatet fra udvalgsmødet findes i krav om en ny tagkonstruktion, stigende materialepriser og generelt højere priser.

De mange penge, som bruges på trin 1 i projektet, dækker et nyt tag og nye tekniske installationer, herunder brandsikring, opvarmning ved fjernvarme samt kloakarbejde.

Forhandler med tre entreprenører

Totalentreprisen for arbejderne er sendt i EU-udbud, og der forhandles nu med tre endnu unavngivne budgivere, og en vinder ventes fundet efter et byrådsmøde senere på måneden.

Byrådet skal også tage stilling tillægsbevillingen på de 29,8 mio. kr. til Værftshalsprojektet.

Til at dække en stor del af den manglende finansiering peges på 15 mio. kr., som var afsat til en ny erhvervsskole til U/Nord og et relateret vejprojekt til 2,5 mio. kr., som begge er opgivet. De resterende 12,3 mio. kr. vil man i forslaget finde ved at reducere anlægsprojekter i 2023 og 2024. Mere konkret skulle det blive hen over foråret.

Og udgifterne på 126 mio. kr. dækker bare første trin i renoveringsprojektet. Tidligere er det sat til samlet 400 mio. kr. - mindst, og hvor tallet ender efter ekstraudgifter og opreguleringer fremgår ikke af de kommunale dokumenter.

Uddannelsesinstitution skal bruge 75 millioner

Klart er det dog, at trin 2 går på bygningsbevarende istandsættelse med opgaver som renovering af facader, vinduer, døre, indvendige overflader, gulve, tilgængelighed, toiletter med videre.

Nyt liv til industrikulturarv

Værftshallerne fra 1882-1883 ligger midt i Kulturhavn Kronborg og fremstår i dag uistandsatte.

I dag er omtrent halvdelen af det oprindelige skibsværft og maskinbyggeri tilbage, til gengæld udgør de kernen i værftet, også historisk. Sammen med Dok1 (Museet for Søfart) stammer hal 14, 16, 17, 18 og 19 – om end nogle senere er ombygget – fra 1880'erne, værftets første årtier.

Værftshallerne har ikke kun lokal betydning som en vigtig del af byens historie og DNA. Stedet rummer fortællingen om det maritime Danmark og den industrielle udvikling i 100 år, og er et af de sidste samlede bevarede skibsværftsmiljøer i Danmark.

Byrådet er enige om, at Værftshallerne, der var byens motor i 100 år, har potentialet til at blive det igen. Og siden 2013 har kommunen arbejdet på at skabe fundamentet for et projekt, der kan forløse Værftshallernes potentiale. Værftshallernes muligheder er blevet afprøvet med midlertidige events og aktiviteter.

Kilde: Helsingør Kommune

Det følgende trin 3 er indretning og aptering, der er delvist afhængig af, hvilke brugere der benytter lokalerne. Her er tale om etablering af undervisnings- og mødelokaler, værksteder og lignende

Både trin 2 og 3 søges der fortsat fondsmidler til.

Meget af arbejdet i trin 1 er en forudsætning for at uddannelsesinstitutionen U/Nord kan indrette Hal 19 til bådebygger- og sejlmageruddannelse, der er i Helsingør på ny.

Selve indretningen af hallen til Sejlmager- og bådebyggeruddannelsen står U/Nord selv for. Budget er her cirka 75 mio. kr., og kommunen har sammen med uddannelsesinstitutionen sikret sig fondsstøtte fra Lauritzen Fonden på 12,5 mio. kr. og fra A.P. Møller Fonden 33 mio. kr.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11