DI efterlyser vished om dansk brintinfrastruktur
- Der er en reel risiko for, at Danmark sakker bagud i Power-to-X kapløbet, og at »first mover«-fordelene, som vi i den grad har høstet i vindmølleindustrien, glider os af hænde.
Sådan lyder det fra Mads Nipper, CEO, Ørsted, og Jakob Baruël Poulsen, managing partner, Copenhagen Infrastructure Partners i en kronik i dagens udgave af Berlingske Tidende.
Aarhus Havn bygger tankstation til brint sammen med Everfuel
De to topchefer efterlyser, at de besluttede ambitioner for havvindudbygningen realiseres hurtigst muligt, og at eksisterende åben dør-projekter sættes i gang. For det andet at der er politisk vilje til at etablere en brintinfrastruktur, som senest i 2028 skal stå klar til transport af brint fra Jylland til Tyskland.
I Dansk Industri (DI) nikkes der anerkendende til energichefernes synspunkter.
- Hvis vi skal udnytte det fulde potentiale for Power to X-produktion i Danmark, er det helt afgørende, at rammerne kommer på plads inden længe. Udviklere som CIP og Ørsted skal træffe investeringsbeslutninger inden sommer for at nå ambitionerne til tiden i 2030. De beslutninger vedrører milliarder af kroner, og derfor er de nødt til at kende deres rammer og vilkår på forhånd. Her er visheden omkring en dansk brintinfrastruktur over den tyske grænse fundamental, fordi den skaber grobund for en velfungerende brintsektor med eksport til nabolandene, siger Troels Ranis, vicedirektør i DI, til erhvervsmediet DI Business.
Bygger brintfabrik til 150 millioner i Fredericia med lokal hovedentreprenør
Han tilføjer:
- For at gøre dansk Power to X-produktion til det næste erhvervseventyr, er der udover en stærk infrastruktur, også brug for rigelige mængder af grøn strøm. Langt over halvdelen af en business-case på produktion afhænger nemlig af strømprisen. Derfor kan man ikke sige brintproduktion uden også at sige turbo i udbygningen af havvind og mange flere åben dør-projekter.
5 facts om grøn brint
1. I december sidste år tog Danmark første skridt mod produktion af grøn brint i stor skala.
2. Det skete da første del af brintfabrikken, HySynergi 2,0 blev åbnet i Fredericia.
3. Den grønne brint skal bruges i industriprocesser af det tilstødende Crossbridge Energy-raffinaderi og andre partnere samt til Everfuels stationer.
4. Projektet HySynergy blev i 2021 nomineret af den danske regering som ét af to danske power-to-X-projekter.
5. Det andet projekt er Green Fuels for Denmark repræsenteret af Ørsted.