DI ser ingen alternativer til en udvidelse af Aarhus Havn
- Hvis man læser det ny materiale, vil det stå klart for enhver, at der er behov for en udvidelse af Aarhus Havn. Og der er desværre ikke noget brugbart alternativ.
Selv om resultaterne måske ikke er så overraskende for os og andre folk med erfaring fra havnebranchen, må vi alligevel sige, at den omfattende borgerinddragelse har været berigende for processen Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport
Det siger branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen om den netop offentliggjorte analyse af alternativerne til en stor udvidelse af Aarhus Havn i en pressemeddelelse fra interesseorganisationen DI (Dansk Industri). Materialet ligger offentligt tilgængeligt på yderhavn.dk
- Virksomhederne på Aarhus Havn mangler plads, og de har brug for sikkerhed for, at der også i fremtiden er plads til dem på havnen. Derfor hilser vi analysen velkommen. Det er et solidt stykke arbejde, siger Karsten Lauritzen.
Fire alternative forslag
Hovedanalysen er udført af det uvildige konsulentfirma HBS Economics, efter ønske fra byrådet i Aarhus.
Der er undersøgt fire alternative forslag: dels bedre udnyttelse af eksisterende arealer, dels etablering af tørhavn ved Framlev, dels samarbejde med Grenaa Havn og dels udvidelse af havnen mod nord.
HBS Economics kommer frem til, at ingen af de fire forslag er alternativer, der kan erstatte en havneudvidelse. Tørhavnen kan være et godt supplement, men kan ikke erstatte en havneudvidelse.
Ifølge DI vil bedre udnyttelse af havnearealerne og samarbejde med andre havne kun udgøre mindre supplementer. Den mindre havneudvidelse kan slet ikke bruges. Og hvis de tre første forslag anvendes i kombination, bliver den samlede effekt mindre. Desuden er forslagene både dyrere og mere klimabelastende pr. hektar areal, end forslaget om at udvide Aarhus Havn.
Presserende behov
- Selv om resultaterne måske ikke er så overraskende for os og andre folk med erfaring fra havnebranchen, må vi alligevel sige, at den omfattende borgerinddragelse har været berigende for processen. På baggrund af forskellige borgerforslag besluttede byrådet at få en uvildig vurdering af de fire alternativer. Det har man fået. Nu kan vi så konstatere, at forslagene ikke kan erstatte en havneudvidelse, siger Karsten Lauritzen.
- Dermed har byrådet et fuldt oplyst grundlag at træffe sin beslutning på. Det ser vi frem til. For erhvervslivet i Aarhus og i resten af Danmark har et presserende behov for en udvidelse af Aarhus Havn, så virksomhederne kan investere, skabe flere arbejdspladser og fremme den grønne omstilling, pointerer Karsten Lauritzen.
Læs også: Undersøgelse: Havneudvidelse sviner, men vil gavne klimaet på sigt