23948sdkhjf

Simulerer indsejling til ny havn i Rønne

I forbindelse med den kommende fremtidssikring af Rønne havn har havnen arbejdet med simulering af indsejling med alle typer skibe

Simuleringen foregik hos Force Technologies i Lyngby, som også blev anvendt til de to tidligere simuleringer i forbindelse med de to første etaper.

- Det interessante denne gang var at medtænke simuleringen i rækkefølgen for nedtagning af eksisterende brydere sammenholdt med forlængelse af den nye ydre bølgebryder, der går forbi den nuværende indsejling mod vest, fortæller Jørn Nygaard, driftschef på Rønne Havn.

Over fire dage prøvede kaptajner og lodser at lave indsejling til havnen i en række forskellige vindsituationer. De fik dermed prøvet indsejling af både konventionelle færger, hurtigfærger, BULK-skibe, krydstogtsskibe og flere typer offshore-installationsfartøjer.

Den havneansvarlige lods på Bornholm, Peter Herskind, fra DanPilot brugte tre dage på at teste indsejlingen til Rønne Havn, både som havnen vil se ud, mens den nye havneindsejling bliver konstrueret, og når den står færdig. 

Klarer hårdt vejr

Peter Herskind testede både store krydstogtskibe, bulkskibe, specialskibe og godsskibe, og han var positiv for det endelige resultat.

- Der er ingen tvivl om, at det med den nye indsejling bliver lettere for skibe at anløbe Rønne havn selv i hårdt vejr. En af de fordele, som den kommende udbygning af havnen og havneindløbet vil give, er, at der bliver mere manøvrerum i havnen, og det vil helt sikkert komme alle skibe til gode,  forklarer han.

Det rådgivende ingeniørfirma, Niras, som hjælper Rønne Havn med projekteringen af fremtidssikringen af havnen, var også meget tilfreds efter de fire dages simulering.

- Det har været nogle meget intense dage, men det tegner godt. Vi kan se, at vi kan lykkes med at lave endnu en udbygning af havnen, som kan ske uden, at skibe fra havnens fire forretningsområder vil blive væsentligt berørt. Vi tester også simulering af indsejling efter ombygningen, og her ser det også godt ud, for selvom det vil give nogle skibe en anden måde at anløbe havnen, vil manøvrepladsen blive forbedret for alle skibe, når de er inden for den ydre mole,” siger Frederik Knudsen, afdelingsleder hos Niras.

Rønne Havn er i gang med myndighedsbehandlingen af den næste del af fremtidssikringen, og planlægger en udbudsrunde omkring projektet i løbet af 2023.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078