Femern: Sverige vil have ny tunnel til København
Når Femerntunnelen åbner for trafik i 2029, så forventer Trafikverket i Sverige, at trafikken med godstog over og under Øresund vil blive op til tredoblet.
Det er nok Sverige, der skal i førertrøjen på dette projekt Hanne Skak Jensen, projektleder for Europaspåret
Det dobbelte jernbanespor på den eksisterende Øresundsforbindelse risikerer at blive en flaskehals for godstrafikken mellem nord- og sydeuropa. Landskrona Kommune i Skåne forsøger nu at få overbevist svenske myndigheder og politikere om, at der skal bygges en ny kombineret vej- og tog-sænketunnel mellem Landskrona og København, skriver nichemediet femernreport.com, der følger tunnel- og brobyggeri.
Landskrona har studeret Femern
Europaspåret er et initiativ fra Landskrona Kommune, og det er også kommunen, der finansierer og faciliterer det to personer store sekretariat. Og Europaspåret har nærstuderet Femernprojektet for at hente inspiration til en ny Øresundstunnel.
Brugerbetaling og svenske lån
Europaspåret foreslår, at en ny tunnel bliver finansieret ved brugerbetaling. I anlægsperioden skal byggeriet lånefinansieres. Da det primært er svensk industri, der har interesser i en bredere korridor til resten af Europa, er det også planen, at det i første omgang bliver Sverige, der skal have pengepungen op af lommen:
- Ligesom det er Danmark, der finansierer anlægget af Femernforbindelsen, så tænker vi, at det nok er Sverige, der skal i førertrøjen på dette projekt, siger Hanne Skak Jensen, projektleder for Europaspåret, til femernreport.com.
Tunnel til 53,6 milliarder danske kroner
Det anslås af Europasporet, at den nye tunnel vil kunne bygges for i alt godt og vel 53,6 milliarder danske kroner baseret på 2020-priser. Jernbanedelen ventes at blive den største post, som man, ligesom med Femernforbindelsen, forventer et EU-tilskud på 40 procent til. Med en forventet rente på 2,5 procent, så har Europaspåret beregnet, at tunnelen er tilbagebetalt på 40 år.
Kan bygges på Lolland
Europaspåret arbejder med en sænketunnel med fire rør – akkurat som Femerntunnelen, og det er der i hvert fald én oplagt grund til: Tunnelelementerne kan støbes på elementfabrikken på Lolland stort set uden at omstille produktionsapparatet, og det er med til at holde prisen nede. Det anslås at alene etableringen af elementfabrikken tegner sig for op imod ti procent af udgifterne til Femernbyggeriet, svarende til cirka seks milliarder danske kroner, skriver femernreport.com.