Det kniber med den gode idé
I EN TID, hvor innovation er blevet til prime time television og hvor iværksætteren med den gode idé hyldes som en form for nationens frelser, er der desværre dårlige nyheder fra den maritime sektor. Som man kan læse på side 16 i nærværende brancheavis, så kniber det med den gode idé i vores branche. Dansk Søfart er som bekendt velsignet med en veritabel pengetank ved navn Den Danske Maritime Fond, der har som sin fornemme opgave at stille risikovillig kapital til rådighed for maritim innovation med et kommercielt potentiale. Fonden oplevede sidste år en betydelig nedgang i antal ansøgninger om lån, hvilket næppe kan fortolkes anderledes, end at motivationen til mere og bedre maritimt entrepreneurship er for nedadgående.
DER KAN naturligvis være tale om en naturlig og forbigående nedgang, som kan hænge sammen med mere overordnede strukturer, som ikke har noget med virkekraften i den maritime branches at gøre. Ikke desto mindre er det bekymrende, og vi kan med god ret begynde at kigge en smule indad i branchen. For netop nu, hvor rederibranchen står overfor den største teknologiske omstilling siden overgangen fra damp til diesel, burde antallet af innovationsprojekter ligge på et tårnhøjt niveau.
PÅ DENNE plads har vi flere gange spekuleret i konsekvenserne af, at danske rederier i så høj grad har nedlagt deres tekniske afdelinger og udliciteret den tekniske drift af skibene til professionelle aktører langt væk fra den danske maritime klynge. Samtidig kan vi vist roligt konkludere, at nationens fremmeste teknologiske forskningsinstitution, DTU i København, gennem det seneste årti ikke rigtigt har formået at skabe et forsknings- og udviklingsmiljø, der for alvor har kunnet lokke et større antal talenter ind i den maritime fold. Måske er dette et eksempel på, at vi på mikroniveau nu oplever utilsigtede konsekvenser af en udvikling, der har kørt i de seneste ti år. Beslutninger, der har givet god mening for et enkelt rederi og en enkelt uddannelsesinstitution, viser sig at få langsigtede, negative og svært identificerbare konsekvenser på et mere overordnet niveau. Lad os håbe, at udviklingen kan vende. Det positive tegn er, at vi på f.eks. forsvarsområdet har ambitioner om at designe, udstyre og bygge fremtidige militære fartøjer i en rent dansk fødekæde. Her aner man et partnerskab mellem virksomheder og offentlige institutioner, som for alvor kan skabe grundlag for innovation.
Lad os håbe, at udviklingen kan vende – vi ser positive tegn på forsvarsområdet