23948sdkhjf

Svanehøj lander storordre til serie svensk-canadiske tankskibe

Marinepumpespecialisten Svanehøj afrunder et historisk travlt 2022 med en ordre på i alt 98 elektriske cargopumper til syv produkttankskibe

Omsætningen kommer til at sætte rekord i 2022 for pumpespecialisten Svanehøj, der runder året af med en storordre på 98 pumper til en serie produkttankskibe fra et jointventure mellem svenske Furetank og canadiske Algoma Central Corporation, som parterne har døbt FureBear. FureBear vil bygge otte LNG-/LBG-drevne produkttankere (17.999 DTW), der skal operere i Nordeuropa.

Svanehøj skal levere en løsning med 14 elektriske deepwell cargo-pumper til hver af de foreløbigt syv af de otte tankskibe. Den samlede bestilling løber dermed op i 98 pumper til levering hos China Merchants Jinling Shipyard i Yangzhou, hvor de nye skibe bygges mellem 2023 og 2025.

Med ordren sætter omsætningen ny rekord efter en vækst på omkring 70%, til mere end 700 mio. kr. Medarbejderstaben er tilsvarende vokset fra 180 til over 290.

Sparer brændstof ved cargo-operationer

FureBear-skibene bygges efter det samme design som tankskibene i Furetanks Vinga-serie, der ifølge Svanehøj har markeret sig ved at opnå den hidtil bedste score i IMO’s Energy Efficiency Design Index (EEDI) i sit segment på verdensplan. Vinga-designet er udviklet af Furetank i tæt samarbejde med FKAB Marine Design og en række leverandører, herunder Svanehøj.

- Furetank har med Vinga-serien udviklet et skibsdesign, som sætter nye standarder for energieffektive tankskibe. For Svanehøj som leverandør er det en fantastisk god case, fordi vores elektriske cargo-pumper er med på listen over løsninger til et skibsdesign, som mange vil lade sig inspirere af, når de skal bygge eller renovere skibe i de kommende år, siger Lars Bo Kirkegaard, Sales Director, Energy, Svanehøj.

Ved at designe skibene med Svanehøjs elektrisk drevne DL-pumpesystem har Furetank reduceret brændstofforbruget ved cargo-operationer med omkring 25 pct sammenlignet med øvrige skibe i flåden. Skibene er forberedt til at betjene cargo-pumperne med 6,6 kV landstrøm, hvilket vil reducere brændstofforbrug og emissioner yderligere, når havnenes faciliteter giver mulighed for det.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084