Skal levere rekordmange skærver til Femern
Betonen til verdens længste undersøiske tunnel under Femern Bælt bliver fyldt med norske skærver fra Mibau Stema. Og den danske topchef i selskabet Claus Boisen er glad for kontrakten.
- Vi er meget stolte af at levere og bidrage til dette vigtige udviklingsprojekt, som forbinder fællesskaber og skaber nye muligheder for både mennesker og erhvervsliv. Dette er det hidtil største projekt for Mibau Stema Group, og jeg føler en stor taknemmelighed til alle vores medarbejdere, som har arbejdet i mere end ti år for at forberede sig på denne aftale. Nu er vi mere end klar til at begynde leveringen, siger han.
Storbyers vokseværk driver væksten hos Stema
Skærverne brydes fra selskabets eget stenbrud i Jelsa, der ligger vis a vis havnen, hvor selskabets skibe vil fragte de 4 mio. tons skærver til Rødbyhavn. Her skal skærverne indgå i de tunnelelementer, der skal placeres på havbunden.
Hvert standardtunnelelement er 217 meter langt, vejer 73.500 tons og bygges på land. De færdige elementer gøres vandtætte i en tørdok, hvorefter de sejles ud til rette position, hvor de sænkes ned i en 12 meter dyb rende, der er gravet på bunden.
- Det er naturligvis en udfordring at levere en god og jævn kvalitet skærver generelt, men sammen med vores integrerede logistikkæde er det netop en styrke at have produktion, specialbyggede skibe og terminaler i egen hånd sammen med gode ansatte, som styrer alt dette til dagligt, fortæller Claus Boisen til Søfart.
Selskabets skibe kan tage op til 26.000 tons skærver per tur, så det bliver alligevel til over 150 ture fra Norge til Rødbyhavn. Ifølge selskabet vil den samlede levering af skærver foregå over fire år.