Havarirapport: Lods brugte mobiltelefon før grundstødning
Den amerikanske kystvagt har netop udsendt redegørelsen om grundstødningen af det 334 lange containerskib ‘Ever Forward’ i marts i år i Chesapeake Bay. Det fortæller gCaptain. Skibet havde kort forinden forladt havnen i Baltimore lastet med 4.964 containere, og sejlede med lods ud af havnen i den smalle sejlrende i flodmundingen.
'Ever Forward' gået på grund ved USA
Ifølge rapporten anvendte lodsen ombord udelukkende sin bærbare navigationsenhed (Portable Pilot Unit (PPU)) til at navigere skibet, og anvendte i øvrigt også flittigt sin mobiltelefon under udsejlingen.
Efterforskerne fandt, at lodsen foretog fem telefonopkald med en samlet længde på omkring 60 minutter under udsejlingen. Han sendte også to tekstbeskeder og begyndte på en e-mail kort før grundstødningen. Et par minutter før grundstødningen havde lodsen også forladt den aktive navigation på sin PPU for at se en tidligere udsejling på enheden.
‘Ever Forward’ har atter vand under kølen
Ved grundstødningen kl. 20.18 havde ‘Ever Forward’ en fart på 13 knob og skibet pløjede sig fire meter ned i de bløde sandbanker. Grundstødning kom efter skibet ikke have fulgt kursen og drejet ved et navigationspunkt, men fortsatte lige ud.
"Klokken ca. 20.17 meddelte den tredje officer på broen, at fartøjets kurs var 161 grader og hastigheden var cirka 13 knob. Lods 1 kvitterede mundtligt for meddelelsen, men foretog sig intet. Den tredje officer fortalte, at lodsen stadig kiggede på sin telefon på dette tidspunkt," hedder det i rapporten. Kort efter løb skibet på grund.
Havarirapporten peger på, at årsagerne til grundstødningen var lodsens manglende evne til at opretholde situationsbevidsthed og opmærksomhed under navigation, samt at bemandingen på broen var utilstrækkelig og uerfaren.