23948sdkhjf

Rederi får støtte til landstrøm på nybygget tankskib

Et tankskib med stikkontakt til at sætte i havnens landstrømsanlæg. 

Det eliminerer alle skadelige emissioner, mens skibet ligger i havn Jonatan Höglund, Furetank

Det bliver virkelighed fra starten af 2024, når det svenske rederi Furetank får leveret sit seneste tankskib, der er ved at blive bygget på et kinesisk værft.

Rederiet, der har et dansk kontor i Holbæk, har fået halvdelen af udgiften til landsstrømsudstyret betalt af midler fra EU og den svenske stat gennem initiativet Klimaklivet

Mange havne tøver med at foretage investeringen for tankskibe, da tankskibe sejler til mange forskellige havne, og det er svært, for ikke at sige umuligt, at forudsige, hvornår og hvor ofte et skib vil anløbe en bestemt havn, pointerer rederiet. Samtidig tøver rederne selv med at foretage investeringerne, da ingen havne endnu tilbyder denne mulighed, selv om nogle få har projekter på vej.

- Det er et klassisk høne-og-æg-dilemma, hvor vi nu vælger at gøre fremskridt, før infrastrukturen er på plads. Vi håber og tror, at vores tiltag kan bidrage til, at udvidelsen af landstrømsanlæg tager fart i Sverige og andre steder, siger Jonatan Höglund, nybygningschef hos Furetank.

Tankskibe udleder 20 pct. i havn

Emissioner i havne kan udgøre op til 20 pct. af de samlede emissioner fra et tankskib - og det i et miljø, der ofte er endnu mere følsomt over for forurening og støj end på havet, skriver rederiet.

- Vi har valgt at installere en meget kraftig 6,6 kV højspændingsløsning som endda understøtter lastpumperne under losning. Pumperne bruger meget energi, som nu kan leveres via elnettet i stedet for via skibets generatorer. Det eliminerer alle skadelige emissioner, mens skibet ligger i havn tæt på tætbefolkede områder, siger Jonatan Höglund.

Landstrømsforbindelsen på skibet vil blive designet til at passe til det landstrømsanlæg, der er planlagt i Gøteborgs Havn, og som også har modtaget støtte fra Klimatklivet.

Furetank

Furetank, der har base på Donsö i Gøteborgs skærgård, er et svensk familieejet rederi, der har været aktivt inden for tankskibsfart siden begyndelsen af 1950'erne. Furetank driver ni egne skibe og er et af de stiftende medlemmer af Gothia Tanker Alliance: en markedsplatform for små og mellemstore produkttankskibe, der driver 40 skibe i europæiske farvande.

https://www.furetank.se/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078