23948sdkhjf

Sniffer-helikopter køres i garage - sikke en dårlig beslutning

Danmark står til at miste vigtig viden om et af de allermest presserende problemer: Forureningen fra skibsfarten. Det sker ved årsskiftet. Her udløber en politisk rammeaftale, der har sikret, at en helikopter med jævne mellemrum er gået i luften for at tage prøver af udstødningsrøgen fra skibene ved vores kyster. Det er noget nær en skandale, at verdens sjette største søfartsnation uden nærmere overvejelser bare lader dette fremsynede initiativ løbe ud i sandet. De tæt befolkede danske kyster ligger som bekendt lige ud til nogle af verdens mest befærdede sejlruter - de tungt trafikerede maritime motorveje - der forbinder Østersøen med resten af verden. 

Den danske overvågning af skibenes forurening til søs blev oprindelig igangsat for at sikre, at rederierne rent faktisk overholdt de - dengang - nye krav til svovlindholdet i brændstoffet. I dag kan man - takket være  helikopterens målinger - konstatere, at der nok ikke foregår målrettet snyd med brændstofferne. Der har været overtrædelser og uregelmæssigheder, men intet tyder på, at der er rederier, der bevidst spekulerer i at sejle på det billigere, men svovlholdige, brændstof. Men incitamentet til at snyde stiger i takt med, at prisen på det svovlfattige brændstof stiger relativt mere end prisen på den tunge bunkerolie. Og det er lige præcis denne udvikling, som vi ser lige nu. 

Man har utvivlsomt argumenteret for, at helikopterovervågningen har aftjent sin værnepligt, og at det derfor er god omgang med skatteydermidler at stoppe projektet. Overvågningen vil jo selvsagt kunne reetableres, hvis der opstår en konkret mistanke om udbredt snyd. Problemet er imidlertid, at forureningen fra skibsfarten står til at blive en af de allerstørste udfordringer for global søfart i de kommende år. Og det handler ikke bare om CO2-udledningen, men i lige så høj grad om udledningen af den giftige gasart, NOx, eller den potente drivhusgas, metan, fra LNG-drevne skibe. På alle disse parametre har sensoren på næsen af helikopteren leveret data af uvurderlig kvalitet. Danmark er på vej til at blive et veritabelt power house for information om skibenes forurening til søs, og står dermed i en lukrativ position til at kunne anvise vejen til at håndtere problemet. Alt dette er vi nu på vej til at skylle ud med badevandet. Det er alt andet end rettidig omhu.        

Danmark var på vej til at blive et veritabelt power house for information om skibenes forurening til søs
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094