Advarer om kommende ophugningstsunami
Den gunstige markedssituation for blandt andet containerfragt har fået rederierne til at holde skibe lidt længere i søen end planlagt, men nu er festen slut, og flere og flere rederier må vurdere, hvad de vil gøre med overskudskapaciteten, og i det norske konsulenthus Grieg Green, der blandt andet rådgiver rederier om mere miljøvenlig ophugning, er vurderingen, at ophugning vil blive relevant for rigtig mange redere. Det skriver Finans.
- Der kommer en bølge af gamle fartøjer, også presset frem af bl.a. IMO’s CII-regler, så i slutningen af 2023 vil man kunne se en god del af skibe, som ikke opfylder kravene, og så må man enten opgradere eller ophugge dem, og jeg tror, at mange vælger at ophugge, siger Pia Meling, CEO i Grieg Green til Finans.
Hun forudser, at mange af de udtjente skibe havner på strandværfter i Asien, hvor ophugningsarbejdet ikke altid sker efter forskrifterne, og de ansatte arbejder under farlige forhold.
- Så kan man være bekymret for, at de tager for mange projekter ind for hurtigt, fordi de vil tjene en masse penge, og det vil ske på bekostning af kvaliteten. Der er grænser for, hvor hurtigt du kan gøre det, hvis du skal gøre det godt, siger Pia Meling til Finans.
Ifølge analysehuset Alphaliner er flere end 1100 skibe over 20 år gamle.