2022 allerede rekordår for ophug af krydstogtskibe
Mens verdens største krydstogtskib er ved at blive bygget i Finland, som Søfart skriv tidligere på ugen, er året 2022 samtidig det år, hvor fleste krydstogtskibe bliver skrottet.
Skrotningerne sker i forlængelse af en tendens, der startede i begyndelsen af corona-pandemien. Rederierne sælger her i 2022 flere ældre og mindre krydstogtskibe med henblik på ophugning.
Det skriver branchemediet Cruise Industry News.
Med 15 fartøjer, der allerede er klar til at blive hugget op, sætter året en ny rekord for ophugningsværfterne for krydstogtskibe.
Ifølge den seneste udgave af ’Cruise Ship Second Hand Market Report’ har pandemien medført hidtil usete tal for genbrugsbranchen.
Skrottede skibe bliver yngre
I 2020 blev i alt ni krydstogtskibe solgt med henblik på ophugning, og 2021 fulgte tæt efter med i alt 11 skibe sendt til de maritime genbrugsstationer. Der siger noget om væksten, at tilbage i 2019 blev blot et enkelt krydstogtskib hugget op.
Gennemsnitsalderen på de ophuggede skibe var 38 år i 2022 mod 43 år mellem 2017 og 2019.
Cruise Industry News bringer den foreløbig ophugningsliste for 2022:
- Fuji (tidligere Fuji Maru)
- Century Harmony (tidligere Carnival Fascination)
- Oriental Dragon (oprindeligt Song of Norway)
- Carnival Sensation
- Delphin (oprindeligt Byelorussiya)
- Titan (tidligere Gruziya/Salamis Filoxenia)
- SuperStar Libra (tidligere Norwegian Sea)
- Odin (tidligere Black Watch/Royal Viking Star)
- Marella Dream (tidligere Homeric/Westerdam)
- Star Pisces
- Pearl II (tidligere Saga Pearl II/Astor)
- Golden Iris (tidligere Cunard Princess/Rhapsody)
- Marella Celebration (tidligere Noordam)
- TSM Singapore (tidligere Zenith)