Samskip går efter en 90 pct. reduktion af CO2-emissioner
Samskip skærper nu sin forpligtelse til bæredygtige biobrændstoffer i shortsea shipping-operationer og har vurderet, at selskabet vil kunne opnå CO2-besparelser på yderligere 45.000 tons, inden året er omme. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
Den nye målsætning kommer efter, at Samskip har indgået aftale med biobrændselsselskabet GoodFuels, om at levere grøn marinebrændsel til Samskips containerskibe ‘Endeavour’, ‘Innovator’, ‘Hofell’ og ‘Skatafell’.
Øvelsen sikres gennem anvendelse af GoodFuels MDF1-100 biobrændstof, der reducerer CO2-emissionerne fra konventionelle brændselsolier med 90 pct.
- Bæredygtige marine biobrændstoffer gøre det muligt for Samskip at reducere CO2-emissioner med 90 pct., så vores skibe og fragtkunder reducerer deres CO2-aftryk i miljøets tjeneste , siger Erik Hofmeester, der er chef for fartøjsledelse i Samskip i meddelelsen.
- Som en del af Samskips aftale med GoodFuels bliver fragtejere også en del af en ordning, hvor det lavere CO2-fodaftryk kan konverteres som CO2-kreditter i forsyningskæden, uddyber Erik Hofmeester.
Samskip begyndte forsøg med biobrændsler i 2019 på hovedmotorer ombord på 800-TEU ‘Samskip Endeavour’ på en del af ruterne mellem Holland og Irland. Sidste år udvidede selskabet forsøget til at omfatte ‘Samskip Innovator’ på ruten Holland - UK.
I 2022 kom både ‘Samskip Hoffell’ og ‘Samskip Skatafell’ på Island - UK - Holland-ruten også med. Bunkring for alle fire skibe finder sted i Rotterdam.
Samskip har sat sit sigte på 'Net-Zero' i 2040 og selskabet har allerede forhandlinger i gang om en forsyningskontrakt med Goodfuels, der også kan omfatte chartrede skibe.