Færger og øer vil have trafikal ligestilling
Tanken med landevejsprincippet, der udmøntes gennem tilskud til nedsættelse af færgetaksterne på de danske øer, er en rigtig god idé og det kan betale sig at sætte færgetaksterne ned, for investeringen i lavere takster giver konkret afkast i form af ny udvikling på øerne - både hvad angår bosætning, turisme- og erhvervsudvikling.
Det mener de i Landdistrikternes Fællesråd, Færgesekretariatet, Sammenslutningen af Danske Småøer samt Læsø, Samsø, Fanø, Ærø og Langeland Kommune, der i en pressemeddelelse peger på konklusionen i en rapport fra Indenrigs- og Boligministeriet, der har evalueret tilskudsordningerne til at nedsætte færgetakster.
- Indenrigs- og Boligministeriet siger det sådan set selv i deres evalueringsrapport. Tilskud til at nedsætte færgetaksterne er hjælp til selvhjælp på de danske øer, så man kan sikre ny udvikling og skabe bæredygtige helårssamfund. Det er kun retfærdigt, at man betaler det samme for at krydse vandet som for at køre på landevejen, siger formanden for Landdistrikterne Fællesråd, Steffen Damsgaard på vegne af interessentgruppen og tilføjer:
- Grundlæggende er fuld trafikal ligestilling med til at sikre et mere balanceret Danmark, der hænger bedre sammen. Dén ambition kan et bredt flertal i Folketinget forhåbentlig stadig samles om efter valget.
Implementeringen af et fuldt landevejsprincip vil koste 48,3 mio. kr. årligt ifølge beregninger fra Indenrigs- og Boligministeriet. Samtidig har stigende brændstofpriser for mange øboere og turister betydet dyrere færgebilletter og færre afgange. Uden fuld trafikal ligestilling er frygten i interessentgruppen, at det kan afskrække gæster og hæmme mobiliteten for øboere.