Rønne Havn begynder genopbygning af kaj
Rønne Havn går nu i gang med at genetablere den kajstrækning på kaj 31, som i juli blev udsat for en underminering.
Undermineringen skyldes en konstruktionssvaghed Jørn Nygaard, driftschef på Rønne Havn
Det skriver havnen i en pressemeddelelse.
I løbet af de næste uger vil entreprenøren MT Højgaard begynde at aflaste den beskadigede kajstrækning og demontere de beskadigede pæle for efterfølgende at genetablere den beskadigede kajstrækning med nye stålpæle.
Arbejdet forventes afsluttet inden årets udgang, og det får derfor ingen konsekvenser for næste års anløb af bl.a. krydstogtsskibe.
Hvordan kunne det ske?
Rønne Havn har brugt en del tid på at undersøge, hvorfor en underminering af kajen kunne finde sted, og har gennemgået de 30 år gamle projekteringstegninger og sammenholdt dem med de faktiske forhold for kajen. I undersøgelserne af de faktiske forhold er der foretaget både dykkerundersøgelser, 3D-scanninger og gennemsejlinger af kajområdet med undervandsdroner.
- Den primære årsag til undermineringen skyldes en konstruktionssvaghed på nogle af de pæle, som er anvendt for 30 år siden. Nogle af pælene er ved kajens etablering udført med en forlængelse, som har vist sig at have et svagt punkt, siger Jørn Nygaard, driftschef på Rønne Havn.
Som en konsekvens af sommerens underminering har Rønne Havn igangsat en større analyse af alle havnens kajområder. Arbejdet bliver udført af det rådgivende ingeniørfirma Niras og forventes færdigt i december.