Tunø-rute får del i millionpulje og vil bygge ny elfærge
Odder Kommune er en af de tre kommuner, der netop har fået del i den anden runde af den grønne transportpulje II af 19. april 2021, løber op på i alt 45,5 mio. kr., som Søfart tidligere har beskrevet.
Af den pulje får Odder Kommune tilskud på 24,45 mio. kr. til at bygge en ny og grønnere elfærge, der skal sejle på ruten Tunø-Hov, hvor Tunøfærgen i dag sejler.
- Vores færge runder 30 år næste år, så den er oppe i årene. Det er et fint skib, men den er ikke helt oppe i tiden med hensyn til hastighed, størrelse og C02-udledning, siger Bjarne Møllgaard, overfartsleder i Odder Kommune.
Tilskud fremrykker ny færge
Han er derfor positiv over det nye tilskud, som kommer til at sætte skub i processen med at få en ny færge på overfarten til den bilfri ø.
- Der skulle bygges en ny færge på et tidspunkt. Tunøfærgen bliver godt vedligeholdt, men den bliver ikke yngre. Samtidig kan en ny færge også være med til at skabe nogle rammer for udvikling på øen, siger han til Søfart.
Odder Kommune satser sammen med andre danske færge-kommuner på en nybygning, der er baseret på et fælles standarddesign, som er udviklet af Færgesekretariatet og skibsdesignvirksomheden OMT.
Bjarne Møllgaard fortæller, at muligheden for at benytte sig at standarddesignet også taler for at hoppe med på projektet netop nu.
- Med standardprojektet kan man bygge færgen noget billigere end ellers, da der er lavet en masse forarbejde. Vi har mange øer herhjemme, så det er helt tosset, at vi hver især bygger et skib, og bruger en masse ekstra penge på det. Det er altid en god idé at gå sammen, siger overfartslederen.
Færgebudget på 100 mio. kr.
Forventningen er, at kommunens nye elfærge bliver søsat omkring 2026-2027 og kommer til at koste i omegnen af 100 mio. kr. Tilskuddet fra den grønne pulje, må udgøre maksimalt 25 pct. af det samlede beløb for færgen. Udover prisen på færgen skal Odder Kommune også investere i landanlæg.
- Hen ad vejen håber vi, at der bliver lagt flere penge ud til kommunerne, for de landanlæg som skal give strøm til færgen, er bestemt ikke billige, siger overfartslederen.
Næste skridt i Odder Kommune er , at byrådet skal godkende projektet endeligt, og Bjarne Møllgaard forventer, at det sker på et byrådsmøde i efteråret, men han påpeger også, at der ikke er travlt med at få projektet i gang, da færgen først skal være færdig om 3-4 år.
Når projektet er endeligt godkendt, går arbejdet i gang med at kigge på, hvordan færgen skal indrettes. For selvom det er et standarddesign, skal der stadig laves ændringer, så den passer til de enkelte ruter, fortæller han.
- Der kan f.eks. være øer, hvor der er industri, og så skal den tilpasses til store maskiner, men det er der ikke på Tunø, så vores skal indrettes på en anden måde. Det skal vi til at i gang med. Og de første standard-færger kommerom et par år eller tre, og så skal vi se på dem og få erfaringer og ideer fra dem. Hvis de første par skibe bliver en succes, kan vi nedbringe udledningen C02 ret væsentligt.
Færre passagerer
Forventningen er, at det nye skib både kan sejle hurtigere, og så skal den bygges som en dobbelttender med to ender, så den er gennemkørende. Dermed skal den ikke skal vende i havnen som den nuværende færge, hvilket også kommer til at spare tid i havnen.
Tunøfærgen kan i dag have på til 196 passagerer ombord i sommermånederne, og forventningen er, at den nye elfærge kan sejle med op til 147 passagerer. Men selvom at den får plads til færre passagerer, forventer overfartslederen ikke, at det kommer til at påvirke det samlede passagerantal, der rejser mellem øen og fastlandet.
- Færgen skal sejle noget mere og stærkere. Når den er mere økonomisk, kan vi sejle mere på samme budget.
Modellen med flere overfarter dagligt blev testet under corona, da der kom krav om afstand, og overfartslederen er derfor ikke bekymret for måtte efterlade passagerer på kajen, hvis færgen bliver mindre.
- Corona har ændret meget, og der har vi været nødt at til reducere passagerantallet, så vi har sejlet flere overfarter, og det har vist, at det giver et bedre flow i vores passagerstrøm. Det har vi lært noget af, så i sommer har vi sejlet tre sejladser om dagen. Det gør, at vi transporter flere mennesker og yder en bedre service, siger han.
Tre færger i alt
De to andre kommuner, som kom med i anden tildeling af puljen, er Svendborg Kommune og ruten Svendborg-Hjortø, som har fået tilskud 5,25 mio. kr., samt Aalborg Kommune og ruten Hals-Egense, som har fået tilskud på 19,8 mio. kr.
I første ansøgningsrunde i 2021 fik 10 offentlige og én privat færgeoverfart tildelt tilskud fra puljen på samlet 233 mio. kr.
Bjarne Møllgaard fortæller, at kommunen også havde søgt om tilskud i puljens første ansøgningsrunde, hvor de altså ikke fik det:
- Vi fik besked på, at vi godt kunne komme i betragtning, men at midlerne var brugt, og de sagde, at de syntes, at vi skulle søge igen, og det har givet pote.
Tilskuddet, der kunne ansøges om af de enkelte overfarter, udgør 25 pct. af den samlede investering i grøn omstilling på den enkelte overfart, så med de 14 udvalgte projekter kommer den samlede grønne investering i dansk indenrigsfærgefart til at ligge i omegnen af 1,2 mia. kr.