23948sdkhjf

Svenskerne ser på at fjernstyre lodsning fra land

Svenskerne kaster nu millioner ind i et projekt, der skal se på en fremtid med fjernstyret lodsning fra land.

Vi i branchen har talt om dette i mindst 15 år. Nu vil vi se handling og modige beslutninger Erik Froste, topchef i Sveriges største rederi

Hvert år udfører det svenske Sjöfartsverket 33.000 lodsninger for skibe, der anløber svenske havne. At kunne assistere skibe på afstand åbner nye muligheder for skibsfarten og for transportsystemet som helhed. Det kan være med hensyn til tilgængelighed, økonomi, arbejdsmiljø og bæredygtighed. 

Forsknings- og udviklingsprojektet "Navigationsstøtte fra land" har fået bevilget 29 mio. svenske kroner  til at se nærmere på, om og i givet fald i hvilket omfang lodstjenesten kan udvikles ved hjælp af nye arbejdsmetoder og ny teknologi.

Lars Axvi, procesleder for lodsning i Sjöfartsverket, mener, at digitaliseringen har skabt en helt ny situation.

- Ved hjælp af teknologien er der nu gode muligheder for at bygge videre på det uundværlige forhold mellem skibsføreren og lodsen, som altid har eksisteret - men nu med ekspertisen på afstand i stedet, siger han på Sjöfartsverkets hjemmeside.

Skal være sikkert og billigt

I dag sejler lodsen ud til et skib, der kalder, går om bord og fører skibet sikkert ind til kaj. Forskningsprojektet vil undersøge, hvordan navigationsstøtte kan ydes fra land som supplement til lodsning. Det kan være både billigere og mere sikkert, da piloten ikke behøver at bevæge sig fysisk, og risikoen i forbindelse med ombordstigning vil være mindre.

- To absolutte krav til en indførelse er, at sikkerheden til søs vil være lige så høj eller højere end i dag, og at en indførelse er både økonomisk og socialt forsvarlig. Det er først, når vi har projektresultaterne, at vi ved, om og i givet fald hvordan vi skal gå videre, siger Lars Axvi.

Færgechef: Vi har talt om det i 15 år

Erik Froste, topchef i Sveriges største rederi, Färjerederiet, skriver i en kommentar på LinkedIn, at projektet bliver interessant at følge. 

- Vi i branchen har talt om dette i mindst 15 år. Nu vil vi se handling og modige beslutninger, skriver Erik Froste. 

Han mener, at fartøjer med høj teknisk og navigationsmæssig udstyrsstandard og god besætning og skibe, der ikke er omfattet af havnestatskontrol, som standard bør kunne undgå lodsning.

Også i Danmark kigges der på fjernstyring lodsning. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063