Gennembrud for dansk marine-iværksætter
Det tyske offshore-rederi Opus har fået øjnene op for mulighederne med den danskudviklede svingkøl, som er opfundet af Dacoma i Svendborg. Kølen er oprindeligt udviklet til enkeltskrogsbåde, men Opus har fortrinsvis katamaraner, der bruges i fx servicering af havmølleparker, så derfor er Dacoma gået i gang med udviklingen af en løsning, der også kan fungere på en katamaran.
- Vi har indgået en forhåndsaftale, som betyder, at når vi har bevist, at vi kan få vores svingkøl til at fungere under et af deres fartøjer, så køber de systemet, fortæller stifter af Dacoma, Arnd Baurichter, i en meddelelse om aftalen.
Fordelen ved en katamaran er, at den ikke stikker så dybt som en enkeltskroget båd, så Dacoma har skullet udvikle en løsning, der tager højde for, at kølen ikke stikker dybt
- Vi har lavet et nyt design, som gør det nemmere at eftermontere kølen uden at bore et stort hul i bunden af båden, og hvor kølen kan løftes. Så nu har vi et design, vi har udviklet og søger patenteret, som vi kan fremstille den fysiske køl ud fra, uddyber han.
Arnd Baurichter er tysk født og bor nu i Odense. Han stiftede firmaet i 2019 med et patent i hånden og efter tre års udvikling af selve kølen og den intelligente software, som styrer bevægelserne, står selskabet foran sit store gennembrud. Han mener selv, at svingkøl-opfindelsen vil spare rederier og vindmøllefarme og andre, der arbejder på havet for store summer i tabt arbejdstid, da den avancerede software styrer kølen, så fartøjet ligger mere stabilt i vandet.
- Rederier kan med svingkølen sejle ud på en dårlig vejrdag, hvor de ellers måtte blive i land. Og komforten for de ombordværende vindmølleteknikere, som måske ikke er søstærke søfolk, bliver mærkbart bedre, påpeger Arnd Baurichter.
Med den nye løsning øjner Dacomastifteren nye muligheder for selskabet.
- Vi ser kæmpe muligheder globalt inden for CTV-segmentet (crew transport vessel, mandskabsbåde, red), specielt i disse tider, hvor der er "medvind" i alle offshore wind-aktiviteter, fortæller Arnd Baurichter til Søfart.
- Uden for Europa er det specielt Taiwan og USA hvor der sker meget, og så er der også en del lystbåde, som bliver bygget som katamaraner, som kan have glæde af systemet, uddyber han.
Arnd Baurichter oplyser endvidere, at når valideringen er i hus, går produktionen af svingkølen i gang på et af Opus Marines fartøjer, og han forventer, at fartøjer kan sættes i søen senere i år.
Udviklingsarbejdet har navnet ’4SeasonCTV project’ og har modtaget støtte fra EU gennem Blue Economy Window via European Maritime and Fisheries Fund. Tuco Marine Group er partner på projektet, der også har lagt båd til de første demonstrationsmodeller af Airkeel-løsningen.
Banebrydende intelligent køl vises frem i Københavns Havn