MAN: Klimamål i 2050 kan kun nås med regulering af CO2-udslip
Den maritime industri er for langsomme til at omstille sig til blive klimaneutral i 2050. Det vurderer salgsdirektør i MAN Energy Solutions Wayne Jones, der holdt indlæg om emnet på den maritime messe SMM i Hamburg.
- Selvom skibsfart stadig er den bedste transportmulighed med hensyn til CO2-udledning, er vi nødt til at minimere den uundgåelige emissionsoverskridelse i 2050 ved at øge hastigheden af drivhusgasregulering gennem specifikke, ambitiøse mål. Jeg er overbevist om, at industrien selv vil tilskynde til nybygninger og tilskynde til brug af dobbeltbrændstof, men det er afgørende, at der også fokuseres på udfordringen fra den eksisterende flåde, der stadig brænder fossilt brændstof. Her skal der tilskyndes til grønne ombygninger, ellers vil eventuelle tiltag kun have en ubetydelig effekt på den samlede flådeudledning, sagde han.
Wayne Jones henviste også til en undersøgelse fra VDMA og VSM,der viste, at i det mindste i Europa vil det være muligt at nå klimamålene allerede i 2045, hvis der indføres regulering.
- Dette ville være meget hurtigere end forventet af IMO, men er måske stadig ikke hurtigt nok. Der er behov for yderligere handling, som også skal fokusere på den eksisterende flåde, sagde han.
Jones understregede endvidere, at der ikke var nogen teknologiske hindringer for CO2-regulering, og at teknologier til maritim dekarbonisering allerede eksisterer. Han benyttede også lejligheden til at gøre opmærksom containerskibet 'ElbBLUE', der ejes af den tyske skibsreder, Elbdeich Reederei, og drives af befragteren, Unifeeder. Fartøjet er drevet af en MAN dual-fuel-motor, der tidligere er konverteret til LNG. I september 2021 bunkrede ‘ElbBLUE’ 20 tons grøn SNG (Synthetic Natural Gas) – genereret af 100 % vedvarende energi via power-to-X-teknologi – i det, der var verdens første inden for kommerciel skibsfart.
Wayne Jones kunne også løfte sløret for, at MAN i 2024 vil komme med en kommerciel ammoniakmotor med mulighed for eftermontering.