DFDS bekræfter bud på færgefart til britisk kanalø
Han kalder det en ære for DFDS, hvis rederiet skulle vinde kontrakten.
Filip Werne Hermann kan nu bekræfte, at DFDS har budt på færgefarten til og fra kanaløen Jersey.
- I dag har vi indsendt vores tilbud til den offentlige udbudsrunde for Jersey-færgefarten, står der på hans linkedinprofil.
DFDS' gøren og lade med kanaølerne har været en hemmeligholdt og lidt - ufrivilligt rodet - affære.
I starten var der nemlig tale om ét samlet udbud på færgefarten mellem det engelske og franske fastland til øerne Jersey og Guernsey.
Men øernes administrationer kunne ikke findes et fælles fodslag for et samlet udbud, og derfor blev det delt i to.
Tidligere kom det frem, at Brittany Ferries er løbet med kontrakten om færgedrift til og fra Guernsey. Jerseys færgefart er ikke afklaret endnu, men DFDS er altså med i opløbet.
- Vi forstår vigtigheden af en pålidelig og effektiv færgetjeneste for de lokale samfund – både øboere og virksomheder, og vi er overbeviste om vores evne til at levere denne service. Vi er fuldt forberedte og i stand til at overtage færgetjenesten, hvis vi tildeles udbuddet, lyder det fra Filip Werne Hansen.
En færge på vej
Hvilke færger, der skal i spil på ruten, såfremt DFDS skulle vinde, er stadig usagt.
Til mediet Bailiwick Express løfter han dog sløret for, at der bliver tale om både højhastigheds ro-ro færger og rene fragtskibe.
Tidligere i efteråret gik DFDS i gang med at teste anløb i havnene på begge kanaløer henholdsvis St. Peter Port og St. Helier med skibet 'Seven Sisters' for at sikre, at fartøjer kunne operere effektivt og sikkert i de specifikke havneforhold på Kanaløerne.
DFDS meldte desuden ud, at skulle man vinde kontrakten på kanaltrafikken, ville rederiet overveje at indsætte en hybridfærge på overfarten. Rederiet har lavet en aftale med den tasmanske skibsbygger Incat om at komme med et design til en hybridfærge, der kunne sættes ind på den engelske kanal.
Færgen skal måle 72 meter og fungere både som hybrid og fuldt elektrisk fartøj, oplyser rederiet.
Hvor langt det konkret byggeri er kommet, vil Filip Werne Hermann ikke uddybe.
- Skulle vi vinde udbuddet, kan vi tale om en konkret tidslinje for det projekt, lyder det.
Guernsey-gate
Kontrakten med at sikre færgefarten til og fra Jerseys naboø Guernsey er netop blevet tildelt DFDS' konkurrent Britanny Ferries. Det er velkendt farvand for selskabet, der aktuelt driver ruten med datterselskabet Condor Ferries. Nu skal de blive ved 15 år endnu.
Flere medier har skrevet, at DFDS røg ud af udbudsprocessen for Gernseys færgedrift, fordi rederiet ønskede at ændre antallet af sejladser på ruterne.
Ifølge Neil Inder, der leder Guernseys økonomiske udviklingsafdeling, blev aftalen for dårlig med DFDS' forslag til sejlfrekvens.
Filip Werner Hermann ønsker ikke at kommentere skriverierne i pressen, som han betegner som "spekulation".
Desuden fortæller han, at DFDS endnu ikke har fået et officielt afslag fra Guernseys administration.
Men han afviser, at DFDS er kommet med ufravigelige krav til ændringer på priser og tidsplan. Der var alene tale om forslag, understreger han.
- Vi er en ansvarlig og klog operatør, og vi ønsker at sikre, at vi kan levere servicen, men også endnu mere de millioner af pund, vi forpligtede os til i udbuddet, siger han.