Metanolmotor og nyt navn med på SMM
At være til stede på SMM i Hamborg med en stand, hvor eksisterende og potentielt nye kunder kan komme fordi til en snak, er langt fra nyt for Nordhavn Power Solutions og deres salgsdirektør Jørk Rudolph. Men udover, at den store maritime messe har måttet holde en ufrivillig pause på grund af pandemien, så er SMM 2022 også af andre grunde noget særligt for Randers-virksomheden.
Du kan stort set ikke se forskel på den motor, vi har med, og de konventionelle dieselmotorer vi sælger. Men her slipper du samtidigt også for hele katalysatordelen Jørk Rudolph, salgsdirektør i Nordhavn Power Solutions
På trods af messens enorme omfang og antallet af udstillere, er Nordhavn Power Solutions nemlig de eneste på messen, som fysisk kan præsentere en færdigudviklet og typegodkendt marinemotor, der kan drives på metanol – og dermed potentielt CO2-neutralt.
- Vi bliver de eneste med netop det produkt. Der findes andre marinemotorer på markedet, der kan anvende metanol, men de er baseret på dualfuel-løsninger, og skal typisk bruge et miks med omkring 30 pct. diesel. Det gør det hele mere besværligt i forhold til CO2-redution, samtidigt med, at du fortsat skal have et katalysator-anlæg for at leve op til Tier-III-kravene om NOx-partikler, forklarer Jørk Rudolph til Søfart.
Et orange show piece
Han fortæller, at Nordhavn Power Solutions har en fysisk metanolmotor med på standen som det store show piece.
- Det har vi prioriteret, da vi på den måde let kan sandsynliggøre, at det her egentlig ikke er så teknisk uoverskueligt, som det måske kan lyde. Du kan stort set ikke se forskel på den motor, vi har med, og de konventionelle dieselmotorer vi sælger. Men her slipper du samtidigt også for hele katalysatordelen, forklarer han.
Det er også første gang, at virksomheden deltager på SMM under dens nye navn. Navnet var tidligere blot Nordhavn - et navn der gennem årtier har været tæt forbundet med små og mellemstore orange marinemotorer fra svenske Scania, som ikke mindst er blevet vidt udbredt herhjemme i småfærger og mindre marinefartøjer i række-6- eller V8-versioner.
Skal om bord på Esvagt-skib
Nordhavn har specialiseret sig i at integrere motorerne i systemer, oftest i generatorsæt, konfigureret til at være delelementer i endnu større systemer – f.eks. et dieselelektrisk maskineri. Det fokus bliver nu understreget i det nye navn, hvor ordet ”solutions” (løsninger) indgår. Samtidigt gengives firmanavnet nu delvist også med farven grøn. Sidstnævnte for at understrege det ”grønne” spor, som satsningen på metanolmotoren også er et udtryk for.
Jørk Rudolph fortæller, at de nye metanolmotorer foreløbigt er solgt til et stort nybygningsprojekt hos Esvagt, hvor motorerne skal indgå i generatorsæt om bord på et SOV-skib til offshore vind, der således kan blive et af verdens første i segmentet, der kan drives tæt på CO2-neutralt.
Fagpressen inklusive Søfart bruger ofte ordet ”potentielt”, når talen falder på alternative såkaldte e-fuel-brændstoffer til skibsfarten som metanol, ammoniak og brint. Ingen af dem er nemlig på nogen måder CO2-neutrale, hvis de ikke er produceret efter Power-to-X-Princippet, hvilket vil sige med overskydende vedvarende energi. Derfor kræver det endnu også et vist mod at investere i den type motorteknologi hos rederne.
Latent ordre-pipeline
- Man kan sige, at vi har en rigtig god latent ordre-pipeline på metanolmotoren. Det vil sige, at vi oplever meget stor interesse både fra marineindustrien og fra landindustrien, men samtidig også en lidt afventende tilgang, hvor man spørger ind til infrastruktur og forsyningssikkerhed, forklarer Jørk Rudolph.
Derudover ligger metanolmotorerne endnu også et i prisleje på noget nær det dobbelte i forhold til konventionelle dieseldrevne marinemotorer. Noget, der dog i nogen grad ville kunne hentes hjem af de kommende CO2-afgifter.
- Vi skal først og fremmest sprede budskabet om, at ren metanoldrift faktisk er en mulighed – og det vel at mærke uden, du skal have en ekstra kompleks installation om bord, faktisk tværtimod. Men jeg forventer egentlig ikke, at vi får firm ordrer med hjem fra SMM.
- Med vores fokus på systemløsninger, så vil der altid være en længere dialog med kunden om hans ønsker og behov, før der bliver afgivet en ordre, slutter Jørk Rudolph.
Metanolmotorerne baserer sig på Scanias grunddesign og findes indtil videre i henholdsvis en 13-liters række-6’er og en 16,4-liters V8-version.