23948sdkhjf

Fragtskib på grund efter kollision med LNG-fartøj

Et fragtskib lastet med armeringsjern er løbet på grund ca. 200 m ud for Catalan Bay ved Gibraltar

Mandag aften stødte fragtskibet ’OS 35’ sammen med LNG-fartøjet ‘Adam LNG’ ud for Gibraltar. For at mindske sandsynligheden for at skibet skulle synke blev skibet af de lokale havnemyndigheder beordret til at sejle om på østsiden af Gibraltarklippen og søge så tæt på land som muligt, så ‘OS 35’ kunne gå frivilligt på grund og ikke synke med fare for besætning.

Skibet står nu med stævnen på bunden på 17 meter vand og de lokale havnemyndigheder har oprettet en spærrezone på 200 meter omkring skibet.

- En inspektion udført af et specialisthold af dykkere i morges har bekræftet, at ‘OS 35's stævn i øjeblikket er nedsænket 1,2 meter ned i den sandede havbund. Der er betydelige skader på fartøjets styrbord side, inklusive en flænge midtskibs, under vandlinjen, der måler cirka 10 meter gange 4 meter, oplyser Gibraltars regering over for Gibraltar Chronicle og tilføjer, at alle besætningsmedlemmer er i sikkerhed og har det godt, og at de forbliver om bord.

‘OS 35’ forlod Gibraltar på vej til Vlissingen i Holland, da sammenstødet med ‘LNG Adam’ skete omkring klokken 22.10 ved indsejlingen til bugten lige ved Europa Point.

Ifølge Gibraltar Chronicle skete der ikke større skader ‘LNG Adam’, og de foreløbige undersøgelser tyder på, at det kan være ankerkæden, som som der var kontakt med.

- Et specialisthold af marinebjærgere fra Holland skal ankomme til Gibraltar tidligt i eftermiddag for at foretage en fuldstændig vurdering på stedet umiddelbart efter deres ankomst, oplyser myndighederne over for den lokale nyhedstjeneste.

‘Adam LNG’ er et bygget i 2014 og er et 105.975 bruttotons LNG-skib, der flages på Marshalløerne og drives af Muscat-baserede Oman Ship Management.

I en erklæring sagde selskabet, at dets skib havde ligget for anker på tidspunktet for kollisionen. Adam LNG forbliver for anker i bugten, mens inspektionsarbejdet fortsætter.

‘OS 35’ er bygget i 1999-bygget og er et 20.947 bruttotons bulkskib med flag i Tuvalu og drevet af Piræus-baserede Oldstone Management, ifølge Equasis shipping database.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125