Tankrederiet BW Epic Kosan fik et dyk i overskuddet
Mens det danske tankrederi Torm og det danske tørlast- og tankrederi DS Norden brager frem på alle fronter, går det ikke helt så godt for tankrederiet BW Epic Kosan, som er delvist dansk ejet.
...svagere spotmarked og højere rejse- og driftsomkostninger CEO Charles Maltby
J. Lauritzen ejer 27 procent af BW Epic Kosan, siden Lauritzen Kosan og Epic Gas gik sammen i 2020 og dannede det ny gigantrederi med på det tidspunkt 77 tankskibe.
Regnskabet for 2. kvartal 2022 viser en stigning i omsætningen på seks pct. i forhold til samme kvartal sidste år, og en samlet halvårsstigning på 23,4 pct.
I kolde dollars lød omsætningen i 2. kvt. på 86,6 mio. dollars mod 81,7 mio. dollars i samme kvartal året før. Halvårsomsætningen steg fra 143,8 mio. dollars i 2021 til 177,4 mio. dollars.
Men overskuddet er i 2. kvartal dalet med 21 pct. Det er faldet fra 3,8 mio. dollars i 2. kvt. 2021 til 3,0 mio. dollars i 2. kvt. 2022, men er for halvåret samlet steget fra 8 mio. dollars til 12 mio. dollars.
Om årsagen til kvartalsfaldet forklarer rederiets CEO Charles Maltby i en meddelelse:
- Vores forbedrede omsætning og terminsdækning er i løbet af kvartalet blevet opvejet af et sæsonmæssigt svagere spotmarked og højere rejse- og driftsomkostninger.
Færre, større og yngre skibe
Flåden er nu på 72 tankskibe, efter yderligere fire skibe er afhændet..
- I tråd med vores strategi om at fokusere på større og yngre tonnage, med fordel af stærkere markeder for sådanne aktiver, har vi afhændet yderligere fire skibe i løbet af kvartalet. Vi sluttede perioden med 72 skibe i vores flåde, skriver Charles Maltby.
Han pointerer, at strategien for BW Epic Kosan fortsat er at fokusere på LPG-, petrokemi- og specialgassektoren og at øge den gennemsnitlige størrelse af rederiets flåde samt opretholde en attraktiv gennemsnitsalder for skibene.