Esbjerg-rederi satser på alu-katamaraner og grønne løsninger
Der går ikke mange øjeblikke, fra du har sat dig overfor skibsreder Mik Henriksen, til du sidder med et helt klart indtryk af ham. En verdensmand med kæmpestor erfaring. En man nok ikke får meget held med at bilde noget ind. Han har prøvet det meste, i hvert fald inden for søfarten.
I dag ejer og driver han firmaet MHO-Co fra Esbjerg. Og placeringen er naturlig, for havnen er en af baserne for hans operationer. Han sejler nemlig med personel og grej, som skal ud og ind fra vindmølleparkerne i Nordsøen – og andre steder i landet. Det sker fra skibe bygget i aluminium – altid katamaraner.
Cat-både har mange fordele. Når de er udført i aluminium, er de betydeligt lettere, men da de er to-skrogs- er de samtidig meget stabile, selv under vanskelige forhold. Mik Henriksen, skibsreder
Cat-både har mange fordele
- Cat-både har mange fordele. Når de er udført i aluminium, er de betydeligt lettere, men da de er to-skrogs- er de samtidig meget stabile, selv under vanskelige forhold. Vi kan sejle og aflevere folk i bølgehøjder til op til et par meter, og det giver altså et større spektrum at arbejde i, siger han.
Og som nævnt har Mik Henriksen noget at have det i. Han blev uddannet skibsfører i 1990, og sejlede så alu-færger på Molslinjen og Catlink.
Han fik på grund af sin store viden job på et værft i Tasmanien, hvor de store alu-cats bliver bygget, herunder også de danske. Han har sejlet ”deliveries” det vil sige at teste de nye skibe, og levere dem til kunderne. Han har sejlet alu-cats på Middelhavet, mens han på daværende tidspunkt boede i Spanien.
Jeg har altid interesseret mig for skroglinjerne i alu-skibene. Det handler om at designe det sådan, at de er effektive gennem vandet, for jo færre kræfter skal der jo til for at drive dem frem. Mik Henriksen, skibsreder
Skroglinjer er vigtige
Han endte med at få job med at sejle som skipper på vindmølleparken Horns Rev, og overtog så driften. I 2010 beskæftigede firmaet 13 medarbejdere, og er siden vokset til 75 i 2015. I 2015 startede han sit eget i nuværende regi, og har et halvt hundrede mand i gang.
- Jeg har altid interesseret mig for skroglinjerne i alu-skibene. Det handler om at designe det sådan, at de er effektive gennem vandet, for jo færre kræfter skal der jo til for at drive dem frem. Vi har her i firmaet udviklet og bygget otte nybygninger ud fra de erfaringer og designs, som vi selv udvikler, siger han til Søfart.
De seks af dem har firmaet selv i sit brød, mens de to er bygget for andre. Endnu to nybygninger er netop underskrevet og påbegyndes inden længe i henholdsvis Vietnam og Singapore.
En ting er skroget, et andet er drivmidlet. Traditionelt har det jo været dieselmotorer, men et ønske om at være med på den grønne bølge har fået Mik Henriksen til at se sig om efter alternativer.
Hybride løsninger er fremtiden
I dag satser han på hybride løsninger, det vil sige et antal generatorer og så elmotorer i kombination med batteripakker, som kan lagre den producerede strøm.
Firmaet samarbejder også med den canadisk ejede virksomhed Ballard i Hobro om udviklingen af brændselsceller, men et er at brændselsceller faktisk kan konstrueres, men noget helt andet er at få det godkendt til skibsfart.
Dyre lærepenge
- Det er tilsyneladende ikke helt nok at få selve brændselscellen typegodkendt. Hele skibet med den samlede installation skal godkendes, og da det er helt ny teknologi, er det nogle rigtigt dyre lærepenge at have myndighederne til at forholde sig til, med hvad det indebærer af konsulentbesøg og tilpasninger. Når man tænker på, hvad disse løsninger rent faktisk kan betyde for skibsfarten, forstår jeg ikke, at jeg skal bære hele udviklingsomkostningen, siger han til Søfart, og han tilføjer, at Søfartsstyrelsens krav ifølge certificeringsselskaberne er, at det skal være godkendt af klasseselskabet.
Stabilitet i drift og sikkerhed
MHO-Co arbejder med sine fartøjer ud fra princippet om at have flest mulige operative dage pr- år til søs. Firmaet designer og udvikler skibe med fokus på sikkerhed, driftssikkerhed, komfort og driftsudgifter på et minimalt niveau. Selskabets fartøjer kan operere i plus to meter høje bølger, hvilket betyder flere driftsdage.
Selskabet har udviklet og bygget to særlige fartøjer, der skal reducere emissioner, nemlig fartøjerne Asgaard og Apollo, som begge er med elektrisk fremdrift, som vejer en fjerdedel af en traditionel dieselopbygning.
Selskabet har hovedkontor i Esbjerg, hvor otte medarbejdere har sin faste gang, mens 52 medarbejdere arbejder på skift på fartøjerne. Selskabet opererer primært i Nordeuropa, men er også klar andre steder, når efterspørgslen viser sig.