Et globalt rederi i stor strategisk satsning
Vanetænkning hører fortiden til. I hvert fald når det gælder Maersk Supply Service, for ganske vist er der fortsat drift i olie- og gasindustrien med ankerhandling og forsyninger for borerigge, men i takt med, at olie- og gasindustrien indskrænkes, så må man finde andre græsgange for de mange skibe og søfolk.
Men selvom Maersk-koncernen måske nok var lidt længe om at se skriften på væggen, så er der for alvor kommet gang i planerne. Strategien er omlagt og klar.
Nu handler det om effektiviseringer, udvikling af nye forretningsområder, og ikke mindst et patent på et helt nyt system til montage af vindmøller. Et system, som meget vel kan ende i et helt nyt forretningseventyr for det hæderkronede selskab.
Kæmpe omstilling
Om strategiomlægningen siger Jonas Munch Agerskov, der er Chief Commercial Officer, og som netop har fejret ti år i Maersk Supply Service:
- Vores udgangspunkt var jo, at vi i 2014 netop havde bestilt nye skibe til den relativt store efterspørgsel på ankerhandlingsområdet. Der var gang i butikken. Faktisk var der bestilt skibe for 1,3 mia. USD. Senere samme år kollapsede markedet, og det sendte chokbølger ind i olie- og gasindustrien. Vores ankerhandlerskibe var stort set uden nyt arbejde. De fleste har nok set nogle af vores skibe ligge i Fredericia, fortæller han.
Faktisk var der bestilt skibe for 1,3 mia. USD. Senere samme år kollapsede markedet, og det sendte chokbølger ind i olie- og gasindustrien Jonas Munch Agerskov, Chief Commercial Officer, Maersk Supply Service
- I 2016 indledte vi så en strategiproces i et management team, og vi kom til to erkendelser: Nemlig for det første, at der fortsat vil være et vist behov for håndtering i olie- og gasindustrien, da markedet vil være der til ultimo 2020’erne og 2030’erne. For det andet måtte vi sande, at vi ikke længere med vores blå skibe var så unikke. Kapaciteten på området var blevet for stor, og der var benhård konkurrence på området, siger Jonas Munch Agerskov til Søfart.
Flytter stadig ankre
- Så på den lange bane besluttede vi, at vi fortsat gerne vil være til stede i markedet for service i olie- og gasindustrien. Samtidig undersøgte vi andre forretningsområder, hvor vi i fremtiden kan arbejde med andet end at supportere olieindustrien. Vi har etableret et partnerskab med en NGO The Ocean Cleanup, som nu benytter to af vores skibe til at arbejde med opsamling af plastik i havet. Derudover har vi været involveret i det vi kalder ”deep sea mining” - det vil sige minedrift til havs, hvor der også findes nogle af de metaller, der bruges i moderne teknologi.
- Og sidst men ikke mindst er der en stærkt voksende sektor, nemlig offshore vind. Og her kan vi se nogle muligheder, fordi vi har den knowhow, der skal til for at udvikle nye modeller til håndtering og drift.
Fra daglejer til projekter
Maersk Supply Service har traditionelt været et selskab, hvor man lejede skibe ud med besætninger til at løse konkrete opgaver, som flytning af ankre mv. på borerigge. Det er sket på en slags daglejebasis, som har fungeret fint. Men det er et led i strategiændringen, at selskabet nu opererer mere på projektbasis:
- Vi har siden 2017 oparbejdet nye kompetencer i selskabet, så vi kan deltage i arbejdet på projektniveau. Det betyder at vi kan byde ind på samlede ydelser i stedet for ”bare” at være nogen der hyres ind. I stedet tager vi et samlet ansvar for et projekt. Det er en anden måde at arbejde på og giver en anden risikoprofil, men giver også helt andre muligheder, og gør at vi kan søge ind på nye segmenter, siger Jonas Munch Agerskov til Søfart.
Vi har siden 2017 oparbejdet nye kompetencer i selskabet, så vi kan deltage i arbejdet på projektniveau. Det betyder at vi kan byde ind på samlede ydelser i stedet for ”bare” at være nogen der hyres ind Jonas Munch Agerskov, Chief Commercial Officer, Maersk Supply Service
Et problem er dog rekruttering af de rigtige folk, og det har betydet at man har søgt uden for Danmark. Eksempelvis har man udvidet sit kontor i Aberdeen i Skotland, hvor der nu sidder ca. 60 medarbejdere med teknisk baggrund.
Færre skibe
Tilpasningen til nye tider har betydet en større reduktion i antallet af skibe i MSS. I 2014 havde rederiet på den gode side af 70 skibe. Det er nu reduceret til omkring 40 skibe.
Når det kommer til de nye større projekter, så er MSS nu på vej ind i et projekt, som skal indgå i olie- og gasproduktionen. Dette skib er en stor investering i fremtiden, og er rettet fortrinsvis mod det amerikanske marked, hvor man har indgået kontrakt på et samlet projekt, hvor man installerer en såkaldt FPSO, en ”floating production & storage offloading unit”, det vil sige et skib, der er koblet op på olieboringer og som producerer olie og gas.
- Her er der tale om en samlet pakke, hvor vi er projektansvarlig, siger Jonas Munch Agerskov.
Tror på fremtiden
Maersk Supply Service er ifølge Jonas Munch Agerskov på rette vej, og fremtiden ser væsentligt lysere ud.
- MSS er i fuld gang med omstilling til nye tider, som dog kræver investeringer og tilpasninger. Men det er også vigtigt at have in mente, at energisektoren er under pres, og at der i en årrække frem vil være et marked i den traditionelle olie- og gasforretning.
- Hele strategien er jo naturligvis godt hjulpet af et moderselskab, hvor det går godt. Derfor er der også mulighed for at investere i fremtiden, og det har Maersk-koncernen jo altid været kendt for, siger han.
Et helt andet område, som ligger lige til højrebenet for Maersk Supply Service, er offshore vindmøller og herunder den flydende vind, som selskabet også ser en fremtid i.