23948sdkhjf

Årets mest folkelige uheld: Lastbilen røg over rampen

Hvorfor gik det galt med de to færger på Hvalpsund-overfarten?

Først med færgen "Mary", hvorfra en stor lastbil med anhænger røg i vandet ud for færgelejet i Hvalpsund 26. oktober.

Og få dage efter - 4. november - reservefærgen "Sleipner", som stødte på grund ud for Sundsøre.

Begge færgeuheld blev senere undersøgt af Den Maritime Havarikommission, og herfra lød konklusionen, at der - trods uheldene - ikke har været alvorlige sikkerhedsproblemer på færgerne.

- Der er ikke problemer, som giver os anledning til at foretage yderligere. Der var ikke menneskeliv i fare, skibet var ikke i fare, og miljøet var ikke i fare, sagde Øssur Hilduberg, undersøgelseschef for Den Maritime Havarikommission.

Sejladsen på færgeruten mellem Sundsøre og Hvalpsund var indstillet i mange dage. Færgen "Mary" var tilsvarende på værft i Thyborøn i en periode, hvor rampen - broklappen - skulle repareres. Den blev ødelagt, da lastbil og anhænger røg i vandet.

Havarikommissionen konkluderede altså, at der ikke var alvorlige sikkerhedsproblemer på færgen "Mary", selv om lastbil og anhænger røg i vandet.

- Det er en almindeligt forekommende hændelse, at en last tabes i vandet fra et skib, siger Øssur Hilduberg. Dog er det ikke almindeligt, at lastbiler ryger i vandet.

Men det giver ikke anledning til, at havarikommissionen foretager sig mere eller kommer med anbefalinger til at forbedre sikkerheden.

Søfartsstyrelsen og færgeselskabet har aftalt, at mandskabet på Hvalpsund-færgen fremover skal sikre sig, at alle førere af køretøjer på færgen har trukket håndbremsen under overfart. Bremsen var ikke trukket på den lastbil, der røg i vandet.

Øssur Hilduberg afviser, at uheldet kunne være forhindret, hvis rampen - broklappen - var hævet under overfarten.

- Når sådan en stor "masse" begynder at rulle på et skib, er det ikke noget, der kan stoppe det. Rampen holdes oppe med hydraulik. Rampen er lavet til, at folk skal kunne gå til og fra borde, og at biler skal køre ind og ud fra skibet. Den er ikke lavet til at holde ting inde på skibet.

- Spørgsmålet er, om du er interesseret i, at lastbilen skal rulle frem og tilbage på skibet, hvor der er mennesker. Nogle gange kan det være godt, at man i sådan et tilfælde bare kan komme af med lastbilen, bemærkede undersøgelseschefen fra Havarikommissionen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098