23948sdkhjf

Tilbageblik på 2021: Det blev et gyldent år for rederierne

De store rederier styrer mod et gyldent år på virksomhedsfinanserne. Både Norden og Mærsk har kurs mod gigantiske overskud på 2021-regnskaberne

Overskud efter tre måneders drift: 34.942.412.800 kroner.

Ja, De læste rigtigt, kære læser. 34 mia. kr. på blot tre måneder.

Sådan kom A.P. Møller-Mærsk af regnskabet for tredje kvartal i 2021.

Det var et helt ekstraordinært spring fremad i containerraterne, der sikrede Danmarks største virksomhed et rekordoverskud.

Det meste hænger sammen med tingenes tilstand i 2021, hvor der i stor stil var knas i de globale forsyningskæder, og hvor en stor del af Mærsk-skibene brugte tiden på at ligge uvirksomme hen, mens de ventede på at få plads i de nordamerikanske containerterminaler.

Med andre ord: Store dele af de skyhøje indtjeninger fra de lyseblå containerskibe var drevet de lige så skyhøje fragtpriser, som i høj grad skyldes en form for senfølge efter corona blandt vestlige forbrugere. Covid-19 satte gang i en så ekstrem købelyst efter forbrugsprodukter fra Asien, at rederierne slet ikke kunne følge med.

Ratestigning

Men når den gennemsnitlige rate pr. container steg fra 1909 dollars i 2020 til nu 3561 dollars i 2021 betød det beskedne fald i markedsandel intet. Tværtimod. Omsætningen bragede i vejret, og rundede 16,6 mia. dollars - det svarer til en fremgang i omsætningen på intet mindre end 67,5 pct.

Driftsresultatet (ebitda) blev øget til 6,9 mia. dollars. Det lå ’blot’ på 2,2 mia. dollars i 3. kvartal 2020.

Det svarer til en overskudsgrad på 41,8 pct. i kvartalet.

Tilbage på bundlinjen var der 5,4 mia. dollars til A.P. Møller-Mærsk fra kvartalet - selvsagt en mangedobling fra de ’beskedne’ 927 mio. dollars i 3. kvartal 2020.

Det betyder, at Danmarks største virksomhed, målt på omsætning, kan se frem til et overskud på 2021-regnskabet, der omregnet til lokal valuta, altså danske kroner, kommer til at runde astronomiske 100 mia. kroner.

Også tørlastrederiet Norden fik boostet sit kvartalsregnskab af coronasituationen. Den skrigende mangel på råvarer i alle led af det globale produktionsapparat betød, at også transporterne af kul, korn, jernmalm med videre blev mere lukrativ end længe i 2021.

Norden drog nytte af betydelige stigninger i tørlastrater samt høj markedseksponering ved at have sikret sig timecharter-skibskapacitet tidligere på året til langt lavere niveauer.

- Tredje kvartal er Nordens bedste kvartalsresultat siden første kvartal 2011, forklarede Nordens administrerende direktør Jan Rindbo til Søfart ved offentliggørelsen af kvartalsregnskabet.

- Det meste hænger sammen med en kapitalisering på en favorabel position i et meget stærkt tørlastmarked. Markedsværdien på Nordens tørlastskibe fortsætter med at stige og vi drager nytte af denne værdi gennem afdækningskontrakter og salg af skibe.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097