Syv offshoreskibe skrottes på to norske værfter
Det norske offshorerederi Solstad sender nu syv skibe til skrotning og genbrug. Det skriver det norske medie TU.
Skibene, hvor det nyeste 'Sea Pollock' er fra 2008, har længe været oplagt, fordi behovet for at hente olie er dalende.
Kontrakten på dekommisionering af de syv skibe er landet hos to norske værfter, der har samme ejer.
Det ene er det tidligere storværft Kleven på Sunnmøre på Norges vestkyst, som i mange år har bygget offshoreskibe på samlebånd, men som sidste sommer gik konkurs.
Det konkursramte værft dog blev overtaget af Green Yard, og værftet fik tidligere i år under sin ny ejer tilladelse til også at skrotte skibe på pladsen.
Det andet værft er Green Yard Feda, der ligger i fylket Agder på Norges sydlige kyst.
Ifølge Solstad konkurrerede Green Yard med andre skibsværfter, herunder udenlandske, der opfylder EU-krav til genbrug af skibe. Det fremgår ikke, om der var danske værfter iblandt byderne.
Green Yard Feda har flere års erfaring med skrotning af udtjente skibe. Men det tidligere Kleven-værft Green Yard Kleven er kun lige kommet i gang med det ny forretningsben. Væftet har dog allerede øvet sig på håndværket ved at ophugge den gamle bilfærge 'MF Jondal' fra 1974 og ankerhåndteringsskibet 'Skandi Admiral' fra 1999.
Ud over 'Sea Lollock' er de Solskad-skibe, som nu skal skrottes, 'Sea Tiger', 'Normand Atlantic', 'Normand Borg', 'Normand Neptun', 'Far Strider' og 'Far Sovereign', der alle er bygget mellem 1996 og 2000.