Afløser indsat, mens 'Tycho Brahe' får verdens største batterier
I forgårs blev den gamle dieseldrevne -færge 'Mercandia VIII' indsat i fast rutefart mellem Helsingør og Helsingborg som erstatning for den eldrevne færge 'Tycho Brahe'.
Rederiet ForSea er nemlig ved at opgradere færgen 'Tycho Brahe's batterikapacitet fra 4.160 kWh til 6.400 kWh, og derfor er ForSea nødt til at erstatte 'Tycho Brahe' med 'Mercandia VIII' på færgeoverfarten indtil den 1. november i år, meddeler Helsingør Havn.
Søfart har i sommer beskrevet, hvordan Forsea opgraderer ’Tycho Brahe’ med den største batteri-pakke, der nogensinde er installeret på en færge. Så selv om færgen er fra 1991 og ikke helt ny, så sejler den med nyere fremdriftssystemer end de fleste andre på kloden.
Mercandia VIII er fra 1987 og har sejlet på flere færgeruter, blandt andet Korsør-Nyborg, Tuborg Havn-Helsingborg, Gedser-Rostock, Rødby-Puttgarten, Kuivastu-Virtsu og siden marts 2019 som afløserfærge på Helsingør-Helsingborg. Den blev i sin tid døbt 'Superflex Bravo', og har sidenhedn også heddet 'Svea Scarlett', fremgår det af faergelejet.dk.
I forbindelse med 'Mercandia VIII's ophold på Kongekajen opsættes sikkerhedshegn – ISPS-hegn – på Kongekajen, ligesom det er aftalt, at færgen 'Mercandia VIII' vil koble sig på landstrømmen, når færgen ligger oplagt ved Kongekajen.