23948sdkhjf

Kæmpe udvidelse på vej: Nordjysk transportknudepunkt styrkes markant

Over de kommende tre år udvides transportcenteret hos landets største indlandshavn Port of Aalborg betragteligt i form af nye lagerhoteller, nye arealer til godshåndtering samt ny infrastruktur til jernbane- og vejtransport. Udvidelsen skal tilgodese og styrke både nordjyske og nordatlantiske virksomheder.

Erhvervslivet kan se frem til et betydeligt løft af rammerne for den multimodale transport til og fra Nordjylland over de kommende år. Port of Aalborg har iværksat en markant udvidelse af havnens transportcenter, Nordjysk Transport Center, hvilket blandt andet indebærer opførelsen af op mod 90.000 kvadratmeter lager- og pakhuskapacitet samt anlæggelsen af nye terminalarealer inden for de næste tre år.

Visualisering: Port of Aalborg

Transportcenteret udvides med et areal på omkring 150.000 kvadratmeter mod øst og kommer til at grænse op til Port of Aalborgs multiterminal på den ene side og den spritnye jernbaneterminal på den anden side. Derudover vil udvidelsen også omfatte ny infrastruktur til vejtransporten i form af endnu en trailerparkeringsplads. 

- Vi styrker nu den multimodale logistik i Aalborg markant ved at sikre endnu bedre rammer for let, gnidningsløst og omkostningsoptimeret skifte mellem forskellige transportformer og dermed optimere virksomhedernes logistik. Vi forventer derfor, at udvidelsen vil bidrage til at skabe vækst for områdets eksisterende virksomheder og ikke mindst til at tiltrække nye virksomheder, fortæller salgschef i Port of Aalborg, Kjartan Ross, og fortsætter:

- Udvidelsen skal desuden være med til at understøtte den stigende efterspørgsel på mere miljøvenlige transportløsninger som fx jernbanetransport, der gennemgår en eksplosiv udvikling i disse år. Vi har i forvejen så sent som i januar etableret endnu et jernbaneområde, og da vi kun forventer, at efterspørgslen vil stige yderligere, forbereder vi det nye område til en ny jernbaneterminal med op mod 800 meter spor.

Jernbanetransporten er ikke det eneste sted, hvor efterspørgslen er høj. Kjartan Ross peger på, at Port of Aalborg siden 2018 har opført hele syv store universallagerhaller på hver 2.000 kvadratmeter. Og alle var stort set udlejet, inden bygningerne stod klar til brug:

- Der ingen tvivl om, at ledigt lager og godshåndteringskapacitet længe har været en mangelvare i det nordjyske, og vi er trods flere investeringer i begge dele endnu langt fra at mætte efterspørgslen. Derfor er vi nu klar til at gå endnu flere gear op med en betragtelig udbygning af både lagerfaciliteter og terminalarealer, siger Kjartan Ross.

Styrket logistikkæde til og fra Nordatlanten

Ifølge Kjartan Ross skal udvidelsen – udover at imødekomme den stigende efterspørgsel på lager- og godshåndteringskvadratmeter – også styrke containertrafikken til og fra Aalborg.

- Med udvidelsen styrker vi det logistiske setup omkring containertrafikken, der er en både vigtig og attraktiv transportløsning for mange nordatlantiske og nordjyske virksomheder. Transporten til og fra Nordatlanten er et transportmarked, vi også i fremtiden tror rigtig meget på hos Port of Aalborg, hvilket også er årsagen til vores nye havneaftale med det islandske rederi Eimskip, der indebærer, at Aalborg nu er koblet på deres nordatlantiske sejladssystem, siger Kjartan Ross.

Udvidelsen og aftalen med Eimskip er ifølge Kjartan Ross et klart signal om, at Port of Aalborg fortsat vil spille en afgørende rolle for godstrafikken mellem Danmark og Nordatlanten. 

- Vi vil naturligvis også efter 2022 levere fremragende service og logistikløsninger til både nordatlantiske og nordjyske virksomheder, der har deres forretninger gennem Aalborg. På det nordatlantiske marked gælder det ikke kun de grønlandske virksomheder, men også islandske og færøske virksomheder, der i kraft af vores aftale med Eimskip nu er koblet direkte op med Aalborg, forklarer Kjartan Ross og fortsætter:

- Unifeeder har jo også ugentlig forbindelser til Aalborg. De betjener en bred vifte af rederier, hvormed det er muligt at blive forbundet med resten af verden, også via flere af de helt store containerskibsrederier. Således indgår Aalborg som et hub i rederierne verdensomspændende netværk, hvormed Aalborg er koblet godt op til hele verden.

For at matche det stærke setup på søsiden, opruster Port of Aalborg derfor også på landsiden, for derved også i fremtiden at stå stærkt og konkurrencedygtigt i markedet.

Danske Fragtmænd går forrest

Allerede nu viser erhvervslivet stor interesse for de kommende muligheder. Den første aftale om et 16.000 kvadratmeter lagerbyggeri til Danske Fragtmænd er i hus, og Port of Aalborg er netop nu i fuld gang med forhandlinger med flere virksomheder – og en forventning om, at de næste projektaftaler falder på plads i løbet af 2021.

- Det glæder os, at mange virksomheder kan se sig selv i projektet. Det er helt afgørende, at vi har markedet med indover, så vi sammen kan skabe det bedst mulige setup for erhvervslivet. Vi har lavet en gennemarbejdet plan og opstillet rammerne for udvidelsen af transportcenteret, men de forskellige faciliteter og enheders udformning og karakteristika er på ingen måde mejslet i sten, og vi ser derfor frem til den videre dialog, fortæller Kjartan Ross.

Kjartan Ross fortæller desuden afslutningsvis, at Port of Aalborg konkret arbejder på at understøtte udvidelsen af transportcenteret gennem etableringen af en kajforlængelse mod øst fra den nuværende multiterminal.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125