Den maritime verden opnår ikke sine klimamål inden 2050
Den maritime verden kommer ikke til at opnå sine klimamål inden 2050.
Det er budskabet i rapporten fra sidste uge ”Net Zero by 2050: A Roadmap for the Global Energy Sector” fra det internationale energiagentur IEA.
Ifølge rapporten kan de samlede reduktionssmål for klimaet kun indfries inden 2050, hvis alle investeringer og støtte til udvinding af fossile brændstoffer ophører fra dags dato - hvilket de næppe gør.
Til gengæld er håbet isoleret set lysegrønt for den maritime branche, hvis man spørger skibsingeniør Hans Otto Kristensen. Han er tidligere leder for Maritime DTU og driver i dag konsulentvirksomheden HOK Marine Consult.
Han har dykket ned i den del af den 224-siders lange rapport, der handler om søfart.
Han mener, at branchen langt henad vejen kan være stolte af sine egne tiltag - også selvom det ikke lever op til målsætningen for 2050 om nul udledning.
- I den maritime branche er der allerede iværksat mange positive tiltag i forbindelse med den grønne omstilling. Men hvis vi skal komme tættere på målsætningerne, kræver det massive investeringer i forskning og udvikling af alternative brændstoffer, siger Hans Otto Kristensen.
Færre ord, mere handling
Senere i år forventes det, at den internationale maritime organisation IMO vedtager en række CO2-afgifter, der har til formål at gøre det mindre attraktivt for rederierne at sejle på sort energi og mere attraktivt at investere bæredygtigt.
Og afgifterne er nødvendige, hvis fremtiden skal være grøn. Lige nu bliver der nemlig talt for meget og gjort alt for lidt.
- Der er masser af ord, men for lidt handling, siger Hans Otto Kristensen, som mener, at flere lande bør finde inspiration ved de danske rederiers håndtering.
- Rederier som Mærsk og DFDS handler rent faktisk på deres ord. Deres målsætninger er meget ambitiøse, men stadig realistiske, siger Hans Otto Kristensen.
Maritime tiltag vil presse regeringen
Meget af det, de danske maritime aktører foretaget sig i forhold til investeringer i en grønne fremtid, kan ende med at presse regeringen til at opjustere egne målsætninger, mener skibsingeniøren.
- Det, der kommer ske i Danmark, er, at rederierne bliver det udfarende kraft, der integrerer miljømæssige forbedringer i en sådan grad, at regeringen til sidst er nødt til at sige: Nu er Mærsk og DFDS for alvor i gang. Så er vi også nødt til at komme med på vognen, siger Hans Otto Kristensen.
Selvom der bliver gjort meget i den maritime verden, anerkender Hans Otto Kristensen, at det ikke er nok til at blive fossilfrie inden 2050.
- Jeg tror, at analysen er realistisk. Rederierne er hamrende seriøse, men jeg må erkende, at jeg ikke tror, vi når i mål tids nok, siger Hans Otto Kristensen.