Galleriet: Eldrevne fartøjer sejler lydløst ind gennem Hovedstadens bymidte
Arrivas eldrevne havnebusser har været i drift siden juni sidste år. Det første år er gået med rigtig mange tests og problemløsning af havnebusserne, der er de første af deres slags. De er dog ved at være løst, og havnebusserne sejler nu med fuld kapacitet. Søfart var med på en sejltur.
FAKTA OM HAVNEBUSSERNE:
Elhavnebusserne er designet og udviklet af Hollandske Damen
Der er plads til 80 passagerer
De har en længde på 23,3 meter, en bredde på 5,6 meter og er 4,4 meter over vandlinjen
Københavns Kommune anslår, at det samlede udslip fra alle busserne i den kollektive transport i Københavns Kommune vil falde med 2,5 pct. for CO2, 10 pct. for NOx og 66 pct. for partikler
Arriva ejer skibene, men det er skrevet ind i den tiårige kontrakt, at de følger med den operatør, som vinder næste udbud på driften i 2030. Arriva har haft driften af havnebusserne siden 2000
Havnebusserne oplades fuldt ud hver nat, og hurtiglades ved de to endestationer
Arriva har fem af de eldrevne havnebusser, hvoraf fire er i drift og den sidste er i reserve. I slutningen af året kommer der efter planen to ekstra skibe til flåden