23948sdkhjf

GALLERIET: Gigantisk stykke Øresund bliver inddraget til ny havneterminal

Der begynder så småt at ske ting og sager på den yderste spids af den københavnske Nordhavn. Her vil krydstogtskibene komme til at ligge på rad og række, mens feederskibe vil servicere Hovedstaden med containere

CMP, havnesamarbejdet på tværs af Øresund mellem havene i København og Malmø er i fuld gang med at gøre klar til en ny, fjerde krydstogtterminal samt en ny containerterminal.

De oprindelige planer, der blev udmeldt i slutningen af 2018 om en semiautomatiseret containerterminal, er imidlertid droppet. Samtidigt er projektet skubbet to år. Men hvis man er nysgerrig kan man i dag køre ud til den yderste spids af den københavnske Nordhavn og iagttage, hvordan et gigantisk stykke Øresund er i gang med at blive inddraget til ny havneterminal.

For mange udenlandske krydstogtgæster vil den nye terminal blive det første møde med nationens hovedstad.

CMP indledte tenderprocessen til etableringen af Ydre Nordhavn på 45 hektar september sidste år. Den nye containerterminal på området skal erstatte CMP’s nuværende terminal på Levantkaj. Samtidigt kommer området til at huse en fjerde krydstogtterminal i forlængelse af de nuværende tre på Oceankajen.

Det var oprindelig planen, at den nye terminal skulle indvies i løbet af 2021. Dette tidspunkt er nu skubbet til 2023.

Kommenter artiklen (3)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125