23948sdkhjf

Suez-status: Mærsk-skibe sætter kurs mod Kap Det Gode Håb

Mens flere og flere rederier planlægger at sende skibe omkring Afrikas sydlige spids for at opretholde forsyningskæderne mellem Europa og Asien, hersker der fortsat stor usikkerhed om, hvor lang tid det egentlig vil tage at få 'Ever Given' bragt flot. 

Skibets ejer, Yukito Higaki, topchef i taiwanesiske Shoei Kisen, udtalte sent fredag under en pressekonference, at det ifølge de seneste estimater vil være muligt at få containerskibet bragt flot inden søndag morgen. 

Dette udsagn kolliderer dog med andre, mindre fortrøstningsfulde, forudsigelser fra brancheeksperter, der ifølge estimater forklarer overfor nyhedstjenesten Bloomberg, at onsdag i påskeugen er den mest realistiske prognose for et tidspunkt, hvor Suez Kanalen igen åbnes for skibstrafik. 

Samtidig forsøger de store containernetværk at holde deres ruter åbne ved at sende deres skibe på langfart omkring Afrikas Kap Det Gode Håb i stedet for at sende dem mod Suez Kanalen, hvor nytilkomne skibe vil blive tildelt en håbløs plads bagerst i køen af hundredevis af skibe, der er ankret op og venter på at komme igennem. 

Ifølge shippingekspert Lars Jensen fra rådgivningsvirksomheden SeaIntel, har 2M-netværket, hvor danske A.P. Møller-Mærsk er den ene part, valgt allerede nu at gøre deres kunder opmærksomme på, at udvalgte containerruter vil blive holdt åbne ved at lade skibene sejle omkring Kap Det Gode Håb. Dette er i parantes bemærket en rute, der forlænger rejsetiden med ca. ti dage mellem Europa og Asien og medfører store ekstraomkostninger for rederiet. 

Og mens rederierne gør alt for at planlægge sig ud af krisen fortsætter ca. ti slæbebåde med at forsøge at bringe det havarerede containerskib flot i Suez Kanalen. Natten mellem fredag og lørdag tilbød US Navy ifølge CNN at sende eksperter til Suez for at bistå udgravningsarbejdet. 

Ifølge britiske BBC er worst case scenario netop nu, at det viser sig, at skibet står så solidt, at slæbebåde og gravearbejde viser sig ikke at kunne løse opgaven.

Dette vil betyde, at der skal bringes kranudstyr ud til sitet, som vil skulle løfte containerne fra skibet ind på land for dermed at gøre skibet lettere. Hvis dette scenarie bliver til virkelighed, begynder man at kunne tale om, at der vil gå uger - og ikke dage - før 'Ever Given' er bragt flot. 

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079