23948sdkhjf

Ny konkurrent vil kæmpe mod DFDS på Den Engelske Kanal

Irish Ferries har annonceret en ny rute: Dover - Calais. Dermed er budt op til fornyet og aggressiv kamp om kunderne på en af danske DFDS' hjemmebaner

Irish Ferries åbner en helt ny front i kampen om færgekunderne, når rederiet træder ud af den irske hjemmebane og indtræder på trafikken på Den Engelske Kanal.  

Den nye rute vil starte i juni 2021 med overførslen af 'Isle of Inishmore' til den engelske kanal.

Yderligere kapacitet vil blive tilføjet i de kommende måneder, skriver selskabet i en pressemeddelelse. 

En opsigtsvækkende udvikling i lyset af en generelt set negativ udvikling i både passagermængder og godsstrømme på Kanalen som en følge af Brexit. 

Både danske DFDS og P&O Ferries sidder i forvejen tungt på gods såvel passagerer henover Den Engelske Kanal. 

DFDS beskæftiger således seks skibe på Kanalen - Tre på Dover-Dunkirk og tre færger på Dover-Calais. 

P&O beskæftiger fire skiber på Dover-Calais. Alle disse skibe er ro/pax-færger med plads til både fragt og passagerer. Rederiet har i løbet af det seneste år - i lyset af de storpolitiske begivenheder foranlediget af Brexit og Covid-19 pandemien - reduceret antallet af skibe fra seks til fire. 

Der kan spekuleres i, hvorvidt denne neddroslen i aktiviteterne fra P&O's side har spillet ind på beslutningen fra Irish Ferries om at gøre sig et indtog på Kanalen - i øvrigt en region, hvor rederiet ikke tidligere har været repræsenteret. 

Irish Ferries sejler med fragt og passagerer mellem Storbritannien og Irland, og har ifølge den offentligt tilgængelige meddelelse en forretningsstrategi, der bygger på to søjler: Kundefokus og specialdesignet tonnage til specifikke ruter. 

 - Vi er meget begejstrede for at lancere vores tjenester på verdens bedste short sea færgemarked, og vi mener, at vi kan give flere valgmuligheder for kunderne i de kommende år, står der i pressemeddelelsen.

Timingen i meddelelsen er bemærkelsesværdig, og bærer præg af, at Irish Ferries må have en forventning om, at fragtmængderne igen vil øges. Passagerantallet er i hvert fald fortsat underdrejet og ser ikke ud til at være i megen bedring. 

Nu venter alle på, hvorvidt DFDS og P&O som de etablerede aktører i segmentet vil svare tilbage, og i givet fald hvordan.

Fra Irish Ferries forlyder det under alle omstændigheder:  

- Som en del af vores forpligtelse til at transportere godstransport til og fra øen Irland til både Storbritannien og Europa vil denne ekstra kapacitet på ruten Dover - Calais styrke landbroens kapacitet og pålidelighed for eksportører og importører væsentligt. Transportvirksomheder vil nu have en operatør, der leverer en inklusiv service på ruterne Dublin - Holyhead, Rosslare - Pembroke og Dover - Calais. Dette giver eksportører og importører lettere, billigere og hurtigere adgang til vores europæiske markeder via den fælles transitkonvention, står der i meddelelsen.

 Til at starte med vil der blot være tale om et enkelt skib, men der vil blive tilføjet yderligere kapacitet i de kommende måneder, oplyste selskabet ifølge Shippax.com.

Irish Ferries bliver det tredje færgeselskab på ruten Dover-Calais og starter kun få uger før åbningen af den nye havn i Calais.

Fra Doug Bannister, administrerende direktør i Dover Havn, lyder det: 

- Vi er glade for at byde Irish Ferries velkommen til Dover. Denne nyhed giver de millioner af kunder over hele Storbritannien og Irland, der værdsætter de iboende fordele ved den korteste sejlads til Europa, udsigten til endnu flere valgmuligheder. 

Læs mere om: DFDS
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111