Se tidslinjen - lang og slidsom vej mod nye miljøskibe
2012: Naturstyrelsen sender projektering, bygning og levering af to fartøjer til måling og inspektion af havmiljøet i udbud
2013: Naturstyrelsen modtager fire tilbud på det udbudte nybygningsprojekt. Da ingen af udbuddene lever op til samtlige specifikationer kan styrelsen ikke vælge en vinder
2013: Det engelske værft Alnmaritec vinder efter anden runde med et bud på 26,5 mio. kr. Der bliver indledt konkrete design- og projektforhandlinger
2014: Lige før byggestart melder Alnmaritec ud, at de alligevel ikke kan leve op til kontraktprisen og øger byggesummen med 5 mio. kr. Naturstyrelsen afbryder samarbejdet
2014: Naturstyrelsen vælger at købe brugte skibe i stedet for nye da man vurderer, at der er egnede skibe til salg på markedet
2015: Efter et udbud indkøber styrelsen to brugte aluminiums-katamaraner. Skibene skal ombygges for at kunne fungere efter hensigten og det vurderes, at det samlede projekt vil ende med at blive billigere end indkøb af nye skibe
2015: Det viser sig, at skibene er tungere end oplyst og at ombygningen derfor vil blive dyrere, hvis skibene skal kunne levere den lovede topfart. Det bliver vurderet, at man ikke kan stille sælger til ansvar, og man erkender, at det samlede projekt dermed vil blive dyrere
2016: Naturstyrelsen skifter rådgiver, som vurderer, at prisen for ombygningen vil stige fra 8 til 20 mio. kr. Samlet pris er nu 37 mio. kr.
2017: Miljøstyrelsen overtager projektet og indleder et retsligt efterspil overfor den oprindelige rådgiver
2017: Miljøstyrelsen udarbejder nye specifikationer for ombygningen og overvejer om de indkøbte skibe skal skrottes
2018: Det vurderes, at det fortsat ikke kan betale sig at købe nye skibe til overvågning af vandkemi, bunddyr og iltsvind. Det vurderes, at skibene godt kan forlænges og dermed leve op til specifikationerne
2019: Skibene løftes på land, mens det vurderes, hvad der skal ske videre
2019: Planen om at forlænge skibene droppes. OMT hyres som skibsdesigner 2019: Fire danske og et enkelt svensk skibsværft er blevet prækvalificeret til at byde på ombygningen af ’Sif’ og ’Frigg’, der ikke længere skal forlænges midtskibs
2020: JOBI Værft i Strandby, som vandt udbuddet som eneste byder, tør ikke underskrive kontrakten, fordi værftet efter aflevering af de ombyggede skibe blev forsøgt tvunget til at stille med en bankgaranti i hele garantiperioden på den samlede anslåede byggesum på 24 mio. kr. 2020: Faaborg Værft A/S tildeles opgaven med ombygning af miljøskibene Sif og Frigg efter nyt udbud. Kontrakten underskrives 13. juli, og skibene skal efter planen være klar til drift i slutningen af året.
2020: Covid-19 betyder, at byggeprocessen bliver forsinket.