Glohedt containermarked får Mærsk til at chartre nye skibe
Ifølge Alphaliner har Maersk sat nye rekorder ved at udvide med tre skibe i panamax-segmentet på 4.600 teu, der kontrolleres af V Ships Hamburg, Northern Priority, Northern Promotion og Northern Precision, i perioder med 24 til 27 måneder til 35.000 dollar om dagen. Det får Maersk til at chartre nye skibe, skriver Tradewinds.
Sidste gang en klassisk panamax blev fastsat til $ 35.000 om dagen var i januar 2005.
Det seneste Index for Container Ship Time Charter Assessment (ConTex), der blev offentliggjort af Hamburg og Bremen Shipbrokers 'Association sidste fredag, viser, at tidscharterraterne for skibe på 4.250 teu er steget med omkring 150 pct. år-til-år.
Maersk har også chartret to andre klassiske panamaxer denne måned - 4.253 teu Xiamen og 4.252 teu Nagoya Tower, begge fra Zodiac Maritime i 30 måneder til $ 32.000 om dagen.
- Sky er i øjeblikket grænsen for containerskibsrater, da NOO'er holder fast ved et chartermarked, der står over for et pres på udbuddet og en konstant stærk efterspørgsel, der ikke viser tegn på svækkelse på kort sigt, skrev Alphaliner ifølge Tradewinds.