Bilskibene sejler igen i pendulfart til Malmø havn
Ved coronapandemiens indtog for godt et år siden forsvandt bilskibene pludseligt fra havnen i Malmø, og man var bange for, at bilmarkedet ville kollapse. Nu ser det dog ud til, at det internationale bilmarked er på vej tilbage til fuld kraft. Bilfragten til Malmø er nemlig steget kraftigt siden nytår. Det skriver Sydsvenskan.se.
Fra CMP's (Copenhagen Malmö Port) hovedkontor på havnen kan man ifølge mediet se titusinder af biler på havnen, som blot venter på at blive lastet på skibene. Det er dermed et helt andet syn end i 2020, hvor biltransporterne til Malmø havn var 60-65 pct. mindre end i 2019 og mange udeblev helt.
- Vi fik en stor nedgang i volumen, da produktionen i Asien stoppede. Lige efter nedlukkede bilproduktionen i Europa. Vi modtog dog flere forespørgsler om parkeringspladser, siger Ann-Charlotte Halldén-Åkeson, salgschef for CMP til Sydsvenskan.se.
Under sensommeren var de store bilproducenter i Asien og Europa igen tilbage til fuld produktion, og bilhåndteringen kom gradvist tilbage. I slutningen af efteråret kom flere og flere bilskibe til havnen i Malmø, og var 33 pct. flere biler gennem havnen i januar og 32 pct. flere i februar sammenlignet med samme måneder sidste år, skriver Sydsvanskan.se.
- Den øgede volumen skyldes dels øget efterspørgsel på elbiler på alle markeder, dels at nye malus-regler træder i kraft i Sverige fra d. 1 april. Inden dette vil producenterne gerne have så mange biler ud som muligt, fortæller Ann-Charlotte Halldén-Åkeson til mediet.
Det svenske bonus-malus-system, der træder i kraft næste måned, giver en forhøjet afgift på køretøjer i de første tre år for benzin- og dieseldrevet personbiler i klasse 1 og 2, lette busser og lette lastbiler, mens der er støtte til dem, der køber de samme former for køretøjer med lav klimapåvirkning.