23948sdkhjf

Tysk krydstogtselskab vælger motorer via danske VMS Group

Phoenix Reisen køber nye hjælpemaskiner til ’Amadea’, der ikke kræver efterbehandling af røggassen for at leve op til NOx-krav

VMS Group i Frederikshavn skal forsyne krydstogtskibet ’Amadea’ fra det tyske selskab Phoenix Reisen med et nyt og mere miljøvenligt sæt hjælpemotorer, baseret på den nyeste teknologi fra motorproducenten Wabtec.

Wabtec Corporation (tidligere GE Transportation) var de første på markedet til at lancere en medium speed marine motorserie, L250 og V250, som er certificeret til at leve op til de strengeste krav om emissionsudledning, IMO III og EPA Tier 4.

De to sæt hjælpemotorer skal leveres og installeres ombord på ’Amadea’ til september. I Tyskland er skibet kendt blandt seerne af tv-serien ”Das Traumschiff.

- Det er her synergien i vores mange kompetencer virkelig kommer i spil, og vores erfarne team af dygtige skibsingeniører har arbejdet hårdt på at finde den mest optimale løsning, siger Kim Rasmussen, CCO i VMS Group, der suppleres af Rob Van Solingen, European Sales Director - Marine and Stationary Power, Wabtec:

- Opbygningen er optimeret på en måde, der minimerer både støj og vibration. Samtidig er de uden SCR og urea-indsprøjtning certificeret efter de strenge udledningskrav under IMO III-regulativet, og dette vil uden tvivl være en attraktiv løsning for selv de mest krævende retrofit-projekter, siger Rob Van Solingen.

Ingen efterbehandling

Udover VMS Group deltager også det uafhængige hollandske selskab C-Job Naval Architects sammen med BSM Cruise Services med den tekniske projektledelse i forbindelse med ombygningen af ’Amadea’. På grund af coronasituationen ligger skibet for tiden i havn i Bremerhaven, men der venter en travl sommer forude med krydstogter i både Middelhavet og de norske fjorde.

En almindelig metode til at opfylde kravene for udledning af udstødningsgasser under IMO III eller EPA Tier 4 er at reducere NOx i udstødningsgassen ved at installere et efterbehandlingssystem, der er baseret på Selective Catalytic Reduction, SCR-metoden, samt indsprøjtning af urea.

SCR-efterbehandlingssystemet stiller imidlertid krav om plads til og belaster skibets samlede vægt med tanke til opbevaring af urea, doseringspumper, rør, herunder et blandingssystem, samt selve SCR-reaktoren.

Det urea-baserede efterbehandlingssystem har også andre ulemper, herunder de besværligheder, der opstår med håndteringen af kemikaliet ombord, risikoen for ammoniakudslip samt ekstra omkostninger i forbindelse med forbruget af urea og vedligehold af anlægget.

En alternativ metode til at opfylde kravene under IMO III or EPA Tier 4 er at begrænse selve dannelsen af NOx ved hjælp af en teknologi, der recirkulerer udstødningsgassen, den såkaldte Exhaust Gas Recirculation (EGR) teknologi.

EGR kontra SCR

Motorserierne L250 og V250 fra Wabtec er baseret på denne EGR-teknologi, som minimerer dannelsen af NOx under forbrændingsprocessen. Altså en anderledes proces end et system, der efterbehandler udstødningsgasserne ved hjælp af tilsætning af kemikalier.

Motorer, der er baseret på EGR-teknologi, har flere signifikante fordele fremfor motorer med SCR-efterbehandling. Heriblandt en betydeligt lavere vægt, færre omkostninger til installation, færre løbende driftsudgifter samt en pladsbesparelse på op til 40 pct.

Siden Wabtec satte sine motorer i produktion i 2015 er EGR-teknologien blevet installeret på flere end 100 enheder, alene indenfor maritim anvendelse, med en samlet driftstid på mere end 600.000 timer.

Teknologien er anvendt på flere krydstogtskibe samt på færger, offshore-fartøjer, sandsugere, forskningsfartøjer i polarklassen, bugserbåde, ATB-bugserbåde og slæbebåde.
I forbindelse med prisuddelingen Lloyd’s List Americas Awards i 2018 vandt EGR-teknologien i kategorien “Best Technology for Cleaner Emissions”.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.5