To Stena-færger skal være fossilfri inden 2030
Stena Lines målsætning om at blive fossilfri er et resultat af partnerskabet Tranzero Initiative, som Stena Line netop har indgået sammen med Volvo Group, Scania og Göteborg Havn.
Samarbejdet er søsat for at skabe en betydelig reduktion af den CO2-udledning, der er knyttet til Göteborg, Skandinaviens største havn. Havnens mål er at reducere CO2-udledning med 70 procent inden 2030.
Målet er, at to batteridrevne skibe skal sejle Frederikshavn-Göteborg inden 2030. Den første, som går under betegneklsen Stena Elektra, bliver bestilt i 2025.
- Vi går nu fra vision til virkelighed med det batteridrevne fartøj Stena Elektra. Inden for et år præsenterer vi design og byggespecifikationer, og senest i 2025 planlægger vi at bestille den første færge, sagde Stena Lines adm. direktør, Niclas Mårtensson, på en pressekonference torsdag. Han er desuden medlem af den svenske regerings elektrificeringskommission.
Stena Elektra vil være verdens første fossilfrie RoPax-fartøj i sin størrelse. Det vil måle omkring 200 meter og kombinere en passagerkapacitet på 1.000 med 3.000 banemeter fragtkapacitet. Færgen vil forventeligt kunne sejle cirka 50 sømil på batteristrøm, hvilket er afstanden mellem Frederikshavn og Göteborg.
Batterikapaciteten skal være cirka 60-70 MWh, og fartøjet oplades i havn. Stena Line undersøger desuden mulighederne for at kombinere batteridriften med alternative fossilfrie brændstoffer såsom brændselsceller, brint og biometanol, så færgerne kan sejle længere.
Tranzero Initiative har fokus på den million lastbilstransporter og de 55.000 tons CO2-udledning, der hvert år genereres af vejtransporter til og fra Göteborg Havn, men omfatter også elektrificering af søtransporten.
Kilde: http://www.portofgothenburg.com/zero