DFDS afslutter nybygningsprojekt i Jinling efter coronakarantæne
Fredag 30. september 2016 underskrev DFDS kontrakten på bygningen af to rekordstore ro/ro-skibe med ikke mindre end 6.700 lanemeters kapacitet ved Jinling-værftet i Kina.
Kontrakten havde en værdig på omkring 1 mia. kr. og en leveringstermin på begge skibe i starten af 2019. Kontrakten indeholdt også en option på yderligere fire skibe – altså seks skibe i alt.
I går 6. januar 2021 tog DFDS levering af det sjette og dermed sidste skib i serien. Overtagelsen fandt sted online via Teams. Forud havde en DFDS-besætning gennemført 14 dages corona indrejsekarantæne på et hotel i Kina og kunne kort før nytår komme ombord i nybygningen, oplyser DFDS på sit nyhedssite på nettet.
Her oplyser DFDS også navnet på seriens sidste enhed, som får navnet ’Scania Seaways’ under dansk flag, og som dermed skal i trafik på Nordsøen i lighed med seriens tredje, fjerde og femte enhed. De to første blev indsat mellem Tyrkiet og Italien under tyrkisk flag.
Tre tilbage i Kina
’Scania Seaways’ skal ligesom seriens tidligere enheder hjemover med et bunker og stores stop-over i Singapore. DFDS forventer, at ’Scania Seaways’ vil ankomme til Nordsøen i begyndelsen af februar.
Med afslutningen på nybygningsprojektet på Jinling-værftet har DFDS aktuelt tre nybygninger i gang i Kina; To ro/pax-færger til Østersøen på GSI-værftet i Guangzhou samt ro/pax-færgen ’Cote D’Opale’ på Weihai-værftet, der bygges på regning af Stena Ro Ro, men som er afsat på en 10-årig bareboat til DFDS, der skal anvende skibet mellem Dover og Calais.