'Ærøxpressen' venter på ny motor fra Norge
Ærøxpressens ro/pax af samme navn kommer ikke til at sejle før tidligst fredag.
Det skriver TV2 Fyn, efter at et olielæk søndag førte til røgudvikling og maskinstop på den hybrid-drevne færge. Den første antagelse var, at der var tale om lækage fra et rør. Der er endnu ikke overblik over den præcise årsag til lækagen, men det står klart, at problemet udspringer af noget mere omfattende end et rør. Derfor er det nødvendigt at skifte motoren ud.
Læs også: Ærøfærge måtte kaste anker efter røg fra maskinrummet
- Den nye motor står i Norge og er på vej hertil med bil, og så kommer der nogen og installerer den, siger Boye Kromann, adm. direktør i Ærøxpressen, til TV2 Fyn.
Udgifterne til motorskiftet vil blive afholdt af leverandørerne.
https://www.soefart.dk/article/view/751677/kronikken_scandinavian_star_mistanker_bygger_pa_et_spinkelt_grundlag
Som Søfart tidligere har skrevet, er 'Ærøxpressen's hovedmaskineri dieselelektrisk/batteri-hybridt. Det består af to Scania Nordhavn DI16 PDE-maskiner på i alt 900 kW samt to elektromotorer fra Danfoss/Editron. Batteripakken på 316 kWh er leveret af Corvus.
Læs mere: ’Ærøxpressen’ klar til at genåbne Marstal-Rudkøbing