23948sdkhjf

Bunkerforbruget kompenseres med naturgenopretning

DCC Energi klar med CO2-kompensering til søfarten. Randers Fjords Færgefart kompenserer nu som det første rederi herhjemme brændstoffet

Den danske søfartsbranche får nu mulighed for at sejle på CO2-kompenseret brændstof. Det er energiselskabet DCC Energi, der nu tilbyder at kompensere CO2-aftrykket fra kundernes forbrug af marine gasolie og GTL-fuel (Gas-To-Liquids). Randers Fjords Færgefart har som en af de første valgt at kompensere sit årlige forbrug af GTL-fuel.

Det skriver DCC Energi i en pressemeddelelse.

Ligesom mange andre brancher arbejder søfarten i dag målrettet med at nedbringe miljø- og klimapåvirkningen. Og med et nyt tilbud om at CO2-kompensere brændstoffet - også til søfarten - introducerer DCC Energi et nyt redskab til færge-, coaster- eller dredge-rederier, som ønsker at gøre noget ved CO2-udledningen fra deres marine gasolie eller GTL-fuel.

Et tillægsprodukt

Tilbuddet om at CO2-kompensere gælder alt brændstof, som DCC Energi sælger til danske kunder. Ud over søfarten, kan også almindelige bilister, husstande med oliefyr, virksomheder og kommuner kompensere brændstoffets CO2-aftryk via kreditter fra certificerede skov- og naturbevarelsesprojekter. Det er et initiativ, der ifølge adm. dir. i DCC Energi, Christian Heise, er blevet modtaget med interesse i markedet. Og han har positive forventninger i forhold til søfarten.

- Vi ser gode muligheder for at udbrede CO2-kompensering som et tillægsprodukt til marine gasolie og GTL-fuel. Der er allerede god dialog med en række færgeselskaber. Men vores initiativ kan også være interessant for leverandører på offentlige opgaver, hvor der er et stigende fokus på klimaet, siger Christian Heise, og uddyber:

- Det kunne være dredge-selskaber, der laver opgaver for havne og kommunale kystbevaringsprojekter. Men også coaster-branchen står over for øgede krav fra kunderne med hensyn til klimaindsatsen, så her kan CO2-kompensering af brændstoffet være en interessant, ny mulighed.

Får certifikat

Randers Fjords Færgefart er en af de første indenfor søfart herhjemme, der har valgt at sætte ind overfor brændstoffets CO2-aftryk. Her kompenserer man ifølge overfartsleder Svend Svendsen alt forbrug af det renere GTL-fuel, som færgeselskabet har sejlet på siden årsskiftet.

- Vi vil gerne gøre en indsats for at drive færgefarten lidt grønnere. Og med GTL, som vi nu også kan CO2-kompensere, gør vi noget ved både de lokale emissioner og klimaaftrykket fra brændstoffet. Det er et vigtigt, men også naturligt skridt, når nu mulighederne er der, synes jeg. Samtidig går det fint i tråd med mange af de initiativer, der bliver taget i kommunalt regi her i Randers, siger overfartslederen.

Som en del af CO2-kompenseringen modtager Randers Fjords Færgefart en gang om året et certifikat, som gør status på, hvor mange tons CO2, der er blevet kompenseret. Ifølge Svend Svendsen vil certifikatet blive brugt aktivt på selskabets hjemmeside og i markedsføring.

10 mio. CO2-kreditter

Afhængig af produktet koster det ca. 140 kroner ekstra per 1.000 liter at CO2-kompensere brændstoffet. DCC Energis tilbud om CO2-kompensering bygger på store naturbevaringsprojekter, der er certificerede under internationalt anerkendte standarder, og som forebygger skovrydning og genplanter skov.

Eksempelvis i Peru og Indonesien, hvor to skovbevaringsprojekter beskytter 1,8 mio. hektar truet skov og vådområde. Alene de to projekter genererer hvert år 10 mio. CO2-kreditter. Det svarer til, at en udledning af 10 mio. tons CO2 til atmosfæren er undgået eller fjernet. Til sammenligning udledte Danmark i alt 51,9 mio. tons CO2 i 2018.

DCC Energi forsyner hele Danmark med en bred vifte af brændstoffer og energiprodukter. Selskabet er bl.a. den største forhandler af produkter fra Shell og Gulf og driver netværket af Shell tankstationer i Danmark. Selskabet omsætter årligt for over 9 mia. kr. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095