23948sdkhjf

Ordrebogen har ikke været mindre siden 1989

Rederiernes appetit på nybygninger har ikke været lavere i tre årtier, viser ny analyse fra Danske Rederier

Lysten til at bestille nye container-, tank- eller tørlastskibe er markant mindre i år, end den har været igennem de foregående år.

I øjeblikket har den globale ordrebog for handelsskibe en samlet størrelse på 150,3 mio. t.dv., som svarer til 7,1 pct. af den nuværende samlede globale handelsflåde. I 2020 er der indtil nu kun lagt nye ordrer på handelsskibe for en størrelse på 26,5 mio. t.dv., hvilket nærmer sig niveauet i 2016 på 30 mio. t.dv.

Det er den laveste andel af nybyggede skibe siden 1989, viser en ny analyse fra Danske Rederier. Tendensen har generelt været faldende siden 2009, dog med et lille knæk på kurven i 2014.

I Danske Rederier understreger viceadm. direktør Jacob K. Clasen, at selvom brancheforeningen er glad for nye skibe, er der tale om en god nyhed. 

- Kommer der for mange nye skibe ud i et i forvejen presset marked, tvinger det fragtrater ned, og det er vi selvsagt ikke interesseret i, siger han i en pressemeddelelse.

De danske rederier har også holdt igen med ordrerne og har bestillinger på 45 pct. færre skibe i oktober i år end samme tid sidste år. I øjeblikket er der bestilt 51 fartøjer svarende til 1,5 mio. t.dv.

Bedre udgangspunkt

Tilbageholdenheden med at bestille nye skibe giver et bedre udgangspunkt for at klare sig hurtigere igennem coronakrisen end finanskrisen, vurderer Jacob K. Clasen.

Den globale ordrebog peakede i 2009 med bestillinger på nye skibe svarende til 52 pct. af den daværende globale flåde.

- Sagt med forbehold, da vi stadig står midt i coronakrisen, så er udgangspunktet for rederierne langt bedre nu end midt i finanskrisen. Dengang blev der søsat alt for mange nye skibe, og udbud og efterspørgsel blev skævvredet i årene efter, og gjorde det svært for rederierne, siger han.

Læs også: DFDS indsætter nybygninger ud fra Sydsverige

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.134