DFDS-konkurrent nedlægger våben på Den Engelske Kanal
Den lange seje kamp for overlevelse på Den Engelske Kanal får nu DFDS-konkurrenten P&O Ferries til at opgive en rute helt og nedjustere kapaciteten på en anden.
Af konsultationsdokumenter mellem rederiet og de involverede fagforeninger, som Søfart er i besiddelse af, fremgår det, ruten mellem Hull og Zeebrügge har været tabsgivende i "mange år", og at situationen er blevet forværret yderligere på det seneste. Nu er det nået til et punkt, hvor rederiet ikke længere vil holde hånden under ruten, og derfor er der nu lagt op til at lukke Hull-Zeebrügge fuldstændigt.
Dermed bliver de to 1987-byggede ’Pride of York’ og ’Pride of Bruges’ overflødige. 'Pride of York' blev oprindeligt indsat under britisk flag, men udflaget til Panama i 2011, imens søsterskibet hele tiden har sejlet under hollandsk flag.
Det fremgår også, at corona-krisen har ramt passagertrafikken så hårdt, at det ikke er rentabelt at operere mere end fire skibe på Dover-Calais, hvor P&O i dag har seks skibe. Rederiet har derfor i sinde at tage de to ældste skibe på ruten permanent ud af drift.
Det betyder, at den 2003-byggede ’Pride of Burgundy’ og den mere fragtorienterede ’European Seaways’ fra 1991 tages ud af trafikken over Den Engelske Kanal. Her foregår P&O Ferrries' operation i direkte konkurrence med DFDS, som har seks skibe ud fra Dover til henholdsvis Calais og Dunkerque.
Corona og brexit bag beslutning
Ifølge det interne dokument har P&O forsøgt at trimme og effektivisere hver en del af forretningen for at imødekomme den situation, som corona-pandemien har ført med sig. Ifølge skrivelsen står det dog endnu hen i det uvisse, hvornår forretningsgrundlaget vender tilbage.
- Konsekvenserne af corona-virus har været alvorlige, og det er svært at vide, hvordan eller hvornår situationen igen kan blive normal eller noget i den retning, skriver P&O.
Også usikkerheden omkring brexit spiller ind i beslutningen om at nedgradere.
- Det er muligt, at der ikke vil komme en handelsaftale på plads mellem Storbritannien og EU, hvilket vil betyde et no deal-brexit ved udgangen af året samt yderligere usikkerhed, fremgår det.
Har mistet anseelse
I alt står 140 arbejdspladser til at blive nedlagt, og P&O forhandler nu med fagforeninger i både England og Holland om vilkårene for fratrædelser.
I færgekredse har P&O Ferries gradvist mistet anseelse, siden den arabiske terminaloperatør DP World begyndte at overtage rederiet i 2006. Kritikken har blandt andet gået på, at det engang så stolte engelske rederi nu sejler under udenlandske flag, og at der i større udstrækning end tidligere bliver gjort brug af udenlandsk arbejdskraft.
P&O understreger dog i den interne skrivelse, at DP World har været "utroligt støttende og fleksible". På trods af en "stor tillid" til, at rederiet vil overleve og trives i fremtiden, har ejeren dog en forventning om bedre resultater.
Fastholder nybygninger
Som Søfart tidligere har skrevet, har P&O Ferries kontraheret to 230 meter lange dobbeltender-færger, designet af danske OSK-Ship Tech, til Dover – Calais-ruten til levering i 2023 fra Guangzhou-værftet i Kina. Det er sket som et led i flådefornyelsen på Dover-Calais, hvor de fire skibe, der nu står tilbage på ruten, er ved at være oppe i alderen.
Ifølge Søfarts oplysninger er nybygningerne stadig en del af P&O's langsigtede plan om at holde fast i kerneprodukterne.
Hvor Dover – Calais-ruten er i direkte konkurrence med DFDS' operationer på kanalen, forholder dig sig en smule anderledes med Hull-Zeebrügge. Ruten, der nu står for lukning, bliver i P&O-regi suppleret af ruten mellem Hull og Rotterdam, der betjenes af de to 2001-byggede cruiseorienterede ro/pax-færger ’Pride of Hull’ og ’Pride of Rotterdam’.
De to Nordsø-ruter hos P&O Ferries er i indirekte konkurrence med DFDS’ rute mellem Ijmuiden og Newcastle.
Læs også: P&O Ferries fyrer 1100 under stor kritik