23948sdkhjf

Miljøminister chokeret over Eimskip-skibe på Alang

Den islandske miljøminister er "chokeret", efter at islandsk medie har afdækket, hvordan to skibe fra Eimskib er endt på ophugningsstranden i Alang

De to containerskibe 'Godafoss' og 'Laxfoss', som indtil sidste år sejlede under det islandske rederi Eimskip, er blevet solgt til ophugning under tvivlsomme forhold på stranden i Alang i Indien. 

Det fremgår af en tv-dokumentar, som det islandske medie Ríkisútvarpið (RÚV) har sendt for nylig. Det er i strid med lovgivningen, og ifølge Shipbreaking Platform vil de islandske myndigheder nu påbegynde en efterforskning af sagen. 

Efter dokumentaren blev offentliggjort, har den islandske miljøminister Guðmundur Ingi Gudbrandsson forholdt sig til sagen. 

- Først og fremmest er jeg chokeret over, hvad jeg så. Man føler sig trist og samtidig vred over, at en virksomhed i Vesten vil udnytte sårbare mennesker, som ikke har andet valg end at arbejde under så horrible forhold, siger han til RÚV og fortsætter:

- Ejerne af disse virksomheder må svare på, om det her – efter deres opfattelse – er moralsk acceptabelt, og om det flugter med den miljømæssige og moralske agenda, de har sat for dem selv. 

Ifølge Eimskip blev de to skibe solgt i slutningen af 2019, efter at de havde været til salg igennem forskellige mæglere "i nogen tid". Salget var en del af rederiets flådefornyelse, og det blev aftalt med køberen, at Eimskip skulle have skibene på charter, indtil rederiets nye skibe var leveret. De svære markedsforhold i begyndelsen af 2020 gjorde dog, at skibene blev returneret til deres nye ejer tidligere end planlagt.

- Efterfølgende traf de nye ejere beslutningen om at sælge fartøjerne til ophugning i Indien. Det var ikke Eimskips beslutning af lade skibene ophugge, og ej heller hvornår eller hvor de ville blive genanvendt, skriver Eimskip i en udtalelse.

Ifølge ngo'en Shipbreaking Platform, der i årevis har jagtet sælgere af tonnage til ophugning på sydøstasiatiske strande, var køberen af 'Laxfoss' og 'Godafoss' dog ingen ringere end GMS, der er kendt som verdens største opkøber af skibe til skrot. Derfor har ngo'ens direktør Ingvild Jenssen ikke meget til overs for Eimskips forklaring. 

- Det er svært at tro Eimskip, når de påstår, at de ikke var klar over skibenes endelige destination. Virksomheder har pligt til og ansvar for at sikre, at deres drift følger miljølovgivningen, også i virksomhedens forsyningskæde, siger hun i en pressemeddelelse. 

Ifølge Shipbreaking Platform har GMS har i år til dato stået bag omtrent halvdelen af den tonnage, der er endt på ophugningsværfter på strande i Indien. 

RÚV's dokumentar kan ses med engelske undertekster her.

Læs også: Miljøminister undersøger ophugningssag om Mærsk-skib

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094