Travl nybygningsuge - Her er den nye Østersøfærge
Det har været en travl uge i DFDS’ nybygningsafdeling med søsætning og levering. Mandag var lidt af en milepæl i rederiets nyere historie, da den første af to 4.500 lanemeter store ro/pax-færger til Østersøen blev søsat ved Guangzhou Shipbuilding i Kina.
Det skete kun 13 måneder efter det første stål blev skåret og ni måneder efter kølen blev lagt, noterer DFDS på rederiets interne nyhedssite.
Nu venter et omfattende apterings- og malerarbejde over vandlinjen og ultimativt kommisionering af alle nybygnings systemer. Der skal bl.a. installeres 312 kahytter. Det med milepælen i rederihistorien bunder i det faktum, at der er tale om den første passagernybygning til DFDS, bestil af rederiet selv i 40 år.
- Efter mange timers hårdt arbejde er det virkelig tilfredsstillende for hele teamet at se skibet flyde. Vi havde set frem til at fejre den her milepæl med vores kollegaer i siteteamet og repræsentanter fra værftet, men vi må i stedet nyde billederne på afstand, lyder det fra Christian Simon Nielsen, Project Manager i Newbuilding & Major Conversions hos DFDS, på nyhedssitet.
Femte mega-ro/ro
DFDS har aktuelt et site team på værftet på 20 personer under ledelse af Site Manager Steen Haurum. Han fortæller til nyhedssitet, at bygningen af søsterskibet om kort tid påbegyndes i den samme dok. De to ro/pax-færger med en passagerkapacitet på 600 passagerer skal leveres i henholdsvis 2021 og 2022.
Allerede dagen efter tog DFDS levering af nybygningen ’Flandria Seaways’. Det er den femte af seks mega ro/ro-skibe fra det ligeledes kinesiske værft Jinling Shipyard. Som skibsnavnet antyder skal nybygningen bruges i Nordeuropa, nærmere bestemt mellem Vlaardingen og Immingham.
Søsterskibene ’Hollandia Seaways’ og ’Humbria Seaways’ er allerede i drift i Nordeuropa, mens seriens første to skibe anvendes mellem Tyrkiet og Italien. DFDS oplyser, at ’Flandria Seaways’s afgang på leveringsrejsen, der går via Singapore og Suez, er sat til i går fredag 4. september.
Flere udfordringer
- Færdiggørelsen og leveringen af skibet har taget længere tid end forventet. Det skyldes lukkede grænser og strenge karantænekrav, der forhindrede vores besætning i at rejse ud til Kina i april måned og deltage i den planlagte prøvetur, og så senere at kunne komme tilbage for at sejle skibet hjem til Europa. Ydermere var det også vanskeligt at finde flyafgange og få visum til Kina, forklarer Jesper Aagesen, Director of Newbuilding & Major Conversions, på nyhedssitet.
Det er imidlertid lykkedes nu, dog med 14 dages karantæne for besætningen efter de var ankommet til Kina, fortæller han desuden.
- Det har i det hele taget været en usædvanlig proces denne gang på grund af corona, der har gjort at vi har skullet håndtere en masse på distancen. Og oven i alt det, så oplevede værftet en alvorlig oversvømmelse i juli, da vandstanden i Yangtze-floden steg med syv meter. Det betød et produktionsstop på godt en uge, så jeg skylder site teamet og besætningen en stor tak for at overkomme alle de udfordringer, lyder det fra Jesper Aagesen.