Derfor stiger Nordens brændstofforbrug
På trods af, at tørlast- og produkttankrederiet Norden i lighed med mange andre rederier arbejder på at begrænse skibenes CO2-udslip, er brændstofforbruget på rederiets skibe stigende.
Det viser nøgletal fra rederiets kvartalsregnskab. Her opgør Norden skibenes brændstofforbrug i gram CO2 for hvert ton gods, der har sejlet en sømil (ton-mil). I andet kvartal 2019 var udslippet på 8,18 gram. I første kvartal i år var det på 8,9 gram. Og i dette års andet kvartal, var det røget op på 9,56 gram, svarende til en stigning på 17 pct.
Ifølge Nordens CEO Jan Rindbo er der to overvejende årsager til stigningen, som begge hænger sammen med udviklingen i henholdsvis tank- og tørlastmarkederne. Han forklarer, at i løbet af andet kvartal har mange tankskibe siddet fast i flaskehalse, hvor skibene ikke har kunnet komme ind og losse. Selvom det giver et lavere totalt forbrug, at skibet ligger stille i en periode, giver det også en ringere udnyttelse af brændstoffet.
I forretningssegmentet Dry Operator har Norden haft relativt mange af de mindre produkttankskibe i aktion. Set i forhold til lastekapaciteten giver mindre skibe som udgangspunkt et højere brændstofforbrug pr. flyttet ton gods, end de store skibe gør
- Så det er de to faktorer, som primært driver det, siger han.
Hvad vil I gøre for at nedbringe forbruget?
- På den lange bane er det klart, at vi skal have fundet nogle alternative brændstoffer, og i øjeblikket tester vi biofuel på en nybygning ude i Japan. Men på den kortere bane kan vi bruge bedre og mere energivenlige skibe, og så kan vi jo arbejde hen imod at blive endnu bedre til at udnytte de her skibe.
Vil have kunder på banen
Ifølge Jan Rindbo er Nordens tal for udledningen pr. ton-mil relativt lave i sammenligning med resten af branchen. Han mener, at Norden er gode til at minimere antallet af dage i ballast, og han pointerer, at Norden generelt benytter sig af gode skibe.
Og alligevel er det gået så meget tilbage på et år. Hvor forventer du, at tallet ligger om et år?
- Det er helt umuligt at sige, for det er også drevet af faktorer, som vi ikke har kontrol over, fx om skibene skal ligge og vente i flaskehalse ved havnene. Så de her tal skal du se over en længere periode.
Helt generelt er nye skibe mere brændstoføkonomiske, men de koster også mere at chartre. Jan Rindbo tilføjer da også, at det ikke kun er op til rederiernes gode vilje at nedbringe CO2-udslippet fra shipping-branchen.
- Jeg tror meget på, at vi også skal have vores kunder med. Kunderne skal begynde at interessere sig mere for de emissioner, der finder sted til søs, så vi efterlyser en højere grad af transparens. Det er også det, vi selv prøver at gå forrest med ved at have de her tal, så fx du og jeg kan tale om det her, og man kan sammenligne dem på tværs af industrien, siger han.
Læs også: